رژیم کاهش وزن پس از تعطیلات نوروزی

با اشاره به جلوگیری از چاق شدن در پس از ایام تعطیلات عید نوروز اظهار داشت:  افرادی که هر چقدر دوست داشتند در روزهای تعطیل، غذا و تنقلات جورواجور خوردند حالا هم فکر می کنند نمی شود وزن به دست آورده را کاهش داد. اما به این افراد توصیه می شود به فکر درمان باشند و مشکل اضافه وزن را به حال خودش رها نکنند. اولین قدم برای کاهش وزن، کنترل وزن و مقایسه آن با قبل از عید است.

وی ادامه داد:حتما باید در این روزها فعالیت تان را افزایش دهید. مثلا خوب است کمتر از خودروی شخصی استفاده کنید و یک ایستگاه قبل از این که به مقصد برسید هم از ماشین پیاده شوید. همین پیاده روی های کوتاه و ساده می تواند بتدریج چربی هایی را که در طول تعطیلات در بدن تان ذخیره شده، بسوزاند و وزن تان را کاهش دهد.

وی بیان کرد: به خاطر مصرف آجیل و تنقلات در ایام عید و افزایش میزان انرژی و در نهایت چاقی افراد باید وقت بیشتری برای پیاده‌روی و انجام فعالیتهای فیزیکی مناسب و استاندارد برای خود در نظر بگیرند و متناسب با آن کالری دریافتی از وعده های غذایی خود را نیز کاهش دهمد.

درستی عنوان کرد: افراد برای  پرهیز از چاق شدن در مهمانی‌ها در روز نباید بیش از 25 عدد انواع مغز بادام و یا تنقلات میل کنند زیرا مصرف بیش از این مقدار در مهمانی‌ها سبب افزایش میزان کالری بدن و در نتیجه چاقی و اضافه وزن می‌شود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از اضافه وزن در ایام پس از عید نوروز افراد باید از خوردن غذاهای چرب و به خصوص خورش‌های بسیار چرب جلوگیری کنند تا وزنشان با انجام فعالیتهای فیزیکی و افزایش مدت زمان پیاده‌روی در طول روز در حد تعادل باقی بماند.

درستی ادامه داد: خیلی ها هم وقتی می بینند وزن شان بسرعت کاهش نمی یابد، خسته می شوند و برنامه لاغری را رها می کنند. در صورتی که وزن، کیلو کیلو اضافه می شود، اما گرم گرم کاهش می یابد و برای همین باید با صبر و حوصله پیش بروید تا نتیجه بگیرید.

درستی در خصوص سهم هر گروه از مواد غذایی در برنامه روزانه پس از عید می‌گوید: بسته به اینکه فرد چه میزان افزایش وزن پیدا کرده باشد می‌تواند برای لاغری برنامه‌ریزی کند. در حالت عادی بین 6تا 11سهم کربوهیدرات در رژیم غذایی درنظر گرفته می‌شود. بعد از عید حداقل آن یعنی 6سهم کربوهیدرات را مصرف کنید. هر سهم کربوهیدرات یک کف دست نان یا یک کفگیر برنج است. (در این فرمول 2 کف دست نان برای صبح، 2کف دست نان برای شب و 2 کفگیر برنج برای ظهر است). به‌طور معمول در روز 2تا 3سهم برای لبنیات توصیه می‌شود که بهتر است بعد از عید از نوع کم چرب آن استفاده کنید. (هر سهم لبنیات یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 2 لیوان دوغ یا 45تا 60گرم پنیر است).