نشست گاز معلم و دانش آموزان را راهی بیمارستان کرد
درست پس از پایان تعطیلات نوروزی و در نخستین روز تحصیلی سال جدید، گازگرفتگی سبب شد تا معلم و 11 دانش‌آموز مقطع ابتدایی مدرسه روستای عباس بولاغی شهرستان شاهین‌دژ در آذربایجان غربی راهی بیمارستان شوند.
 
روز گذشته رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: «این حادثه به‌علت نصب غیراستاندارد دودکش بخاری کلاس اتفاق افتاده که دانش‌آموزان و معلم‌شان توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی به بیمارستان شهید راثی شاهین‌دژ اعزام و بستری شدند. وضعیت عمومی مصدومین این حادثه رو به بهبودی است و احتمالا همین امروز مرخص شوند.»
 
 
با این وجود مدیر آموزش و پرورش شاهین‌دژ اعلام کرد که سیستم گرمایشی این مدرسه شوفاژ است و حادثه پیش آمده ناشی از استفاده از وسایل غیراستاندارد نبوده. سیاوش اسدی می‌گوید: «ما کاملا به وسایل گرمایشی استفاده شده در مدارس نظارت داریم و هیچ مدرسه‌ای حتی در روستاها از وسایل غیراستاندارد استفاده نمی‌کنند. اتفاقی که در این مدرسه افتاد به این دلیل بود که در پی وزش بادهای شدید در چند روز گذشته در این منطقه، لوله خروجی شوفاژخانه مدرسه تکان خورده بود و این موضوع باعث شد تا گاز مونواکسید کربن به فضای داخلی شوفاژخانه برگشت داده شود. بر اثر انباشت این گاز، دانش‌آموزان و معلم کلاسی که نزدیک‌تر به شوفاژخانه بود دچار نشانه‌های گازگرفتگی شدند.»
 
صبح دوشنبه معلم این کلاس با احساس سرگیجه و مشاهده علایم مشابه در دانش‌آموزانش همه را به محیط بیرون هدایت کرد و با تماس با فوریت‌های پزشکی گازگرفتگی تایید شد و همه دانش‌آموزان و معلم، به بیمارستان اعزام شدند: «بچه‌ها به خاطر این ماجرا کمی ترسیده بودند اما خوشبختانه میزان گازگرفتگی شدید نبود و تمامی آنها و معلم‌شان پس از معاینه و اطمینان از سلامت‌شان ترخیص شدند. لوله آسیب‌دیده شوفاژخانه تعویض شد و مطمئنا مشکلی در مورد امنیت مدرسه وجود ندارد.»
 
 
این مدرسه دو کلاسه در روستای عباس‌بولاغی 23 دانش‌آموز دارد و برای دانش‌آموزان کلاسی که از شوفاژخانه دور بود مشکلی ایجاد نشده است. بهمن ماه سال گذشته یکی از خبرسازترین حوادث مربوط به ایمنی در مدارس مربوط به گازگرفتگی 26 دانش‌آموز مشهدی بود.
 
این اتفاق که در دبیرستان پسرانه شاهد فردوسی این شهر رخ داد سبب شد تا تیمی از اورژانس شامل 4 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس برای امدادرسانی راهی مدرسه شوند. از 26 دانش‌آموز حادثه دیده در این مدرسه، 11 نفر به صورت سرپایی در محل درمان و اکسیژن تراپی و تعداد 15 نفر دیگر به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد منتقل شدند.
 
علت این حادثه پایین آمدن زیاد دمای هوا، در ناحیه دودکش یکی از کلاس‌ها و وارونگی هوا اعلام شد. سال 94 هم سهل‌‌انگاری در نصب بخاری صنعتی در نمازخانه یک مدرسه، یک قربانی گرفت.