ترکاندن جوش کدام ناحیه از صورت خطرناک است؟
همایون مژدهی آذر متخصص پوست و مو با بیان اینکه مثلث خطرناک صورت شامل قسمتهایی از بینی، فاصله‌ی بینی تا لب بالایی و گوشه‌های لب است، گفت: این ناحیه از صورت قسمتی به نام سینوس کاورنوس را پوشش می‌دهد که ترکاندن جوشهای این نواحی می‌تواند منجر به مرگ، فلج صورت و مننژ (سیستمی از چند غشا یا لایه بوده که سیستم عصبی مرکزی را در بر می‌گیرد) شود و در واقع این نواحی به مثلث خطرناک صورت معروف هستند.
 
وی افزود: به عبارت دیگر این قسمت یک حفره در پایه‌ی مغز است که خون بدون اکسیژن را از مغز به قلب باز می‌گرداند و رگهای صورت که مسئول گردش خون در این ناحیه هستند، به قسمت پشتی مغز دسترسی دارند و اگر در اثر ترکاندن جوش یا ایجاد زخم، این ناحیه دچار عفونت شود، مستقیما وارد مغز شده و می‌تواند نابینایی یا مرگ شود.
 
این متخصص پوست و مو در پاسخ به این سوال که کندن جوش چگونه باعث عفونت می‌شود، اظهار داشت: زمانی که جوش را فشار می‌دهید، پوست آن دچار پارگی می‌شود و باکتریهای موجود روی دست در اثر تماس می‌توانند به راحتی وارد زخم باز شده و منجر به عفونت شوند.
 
وی تاکید کرد: جوش‌های این ناحیه از صورت را به هیچ عنوان فشار ندهید و اگر به دنبال راه حلی برای درمان آنها هستید یا اگر به طور اتفاقی جوش‌های این ناحیه دچار آسیب شدند حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
 
مژدهی آذر یادآور شد: کندن موی بینی نیز میتواند باعث عفونت کردن ریشه‌ی مو شود، زیرا بینی حاوی باکتریهای خطرناکی است که لابه لای موهای آن وجود دارند و این عفونت از طریق همین رگ‌ها می‌تواند وارد مغز شود، بنابراین بهترین روش برای اصلاح موی بینی، کوتاه کردن آن‌ها با استفاده از قیچی مخصوص است.