پشه ها برخی از افراد را هرگز نیش نمی زنند؟

کارشناسان مرکز تحقیقاتی «روتامستد» انگلستان به تازگی دریافتند پشه‌ها به واسطه بوی بدن افراد، سراغ آنها می‌روند و آنها را نیش می‌زنند.

بدن هر فرد به واسطه مواد شیمیایی که تولید می‌کند، بوی متفاوتی دارد و در این میان بوی برخی از افراد برای پشه‌ها چندان خوشایند نیست و همین مسئله باعث می‌شود پشه او را نیش بزند.

«جیمز لوگان» و «جان پیکِت» از مرکز تحقیقاتی یاد شده روش‌های منحصر به‌فردی را برای مشخص شدن بوی بدن انسان ارایه کردند. در بخش نخست این بررسی دو فرد در کنار یکدیگر قرار گرفتند و دستان خود روی هم قرار دادند تا مشخص شود پشه کدام یک از آنها را نیش می‌زند.

 

پس از این مرحله، شخصی که پشه او را نیش نزده بود به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت و چند قطره از عرق بدن او برای تحلیل بیشتر به آزمایشگاه تخصصی مرکز تحقیقاتی «روتامستد» فرستاده شد.

با این اتفاق فرآیندهای شیمیایی فرد به دقت مورد تحلیل قرار گرفت تا مشخص شود بوی بدن او چگونه بوده که پشه تمایلی به نیش زدن آن نداشته است.

کارشناسان با این بررسی دریافتند که فقط پشه‌های ماده نیش می‌زنند و پشه‌های نر روی شهد گل‌ها می‌نشینند. پشه ماده فرآیند نیش زدن و مکیدن خون را به منظور تخم‌گذاری اجام می‌دهد. دهان پشه‌های ماده به گونه‌ای ساخته شده است که به راحتی می‌تواند نیش خود را وارد پوست بدن انسان کند و خون را بمکد.