وزیر بهداشت از میزان خسارات مناطق زلزله زده می گوید

سید حسن هاشمی پس از بازدید از مناطق زلزله زده خراسان رضوی، اظهار داشت: زلزله 6 ریشتری خراسان رضوی؛ منطقه سفید سنگ ساعت 10 و 39 دقیقه روز چهارشنبه رخ داد و پس از آن نیز چند صد پس لرزه با شدت بالا در این استان رخ داده که برخی از آنها بیش از 5 ریشتر قدرت داشتند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: خسارات وارد شده در مقایسه با استجکام اندک ساختمان‌های سنتی این مناطق، زیاد نبود اما 67 روستا و 1800 منزل مسکونی، آسیب دیده و تخریب شده اند اما اقدامات انجام شده با مدیریت استاندار استان خراسان رضوی و حضور به موقع نیروهای امدادی، اورژانس، نیروهای انتظامی و نظامی، بسیار مهم و اساسی بوده و مورد رضایت مردم قرار گرفته است.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر، هیچ مشکلی در آب، برق و تلفن این مناطق وجود ندارد، افزود: در این حادثه، یک نفر جان خود را از دست داده و 40 مصدوم نیز به بیمارستانهای استان خراسان رضوی منتقل شدند که به غیر از سه نفر، همه آنها ترخیص شده اند.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از سازمان هلال احمر در فراهم کردن غذا و وسایل گرمایشی مورد نیاز مردم این مناطق، گفت: باید از تمام دستگاه های اجرایی به ویژه وزارت کشور و استانداری استان خراسان رضوی که در این حادثه کمک کرده اند، تشکر کنیم.

هاشمی تصریح کرد: مردم انتظار دارند که پس از چندین روز از گذشت این حادثه، فراموش نشوند خوشبختانه شب اول وقوع زلزله خراسان رضوی، تصمیمات بسیار خوبی برای نوسازی و بازسازی منازل مسکونی، اسکان و فعالیت آنها گرفته شد و مهم است که خود مردم هم همکاری کنند.

وزیر بهداشت از ارائه تسهیلات بلاعوض دولت به مردم مناطق زلزله زده خراسان رضوی خبر داد و گفت: ارقام تسهیلات از سوی ستاد بحران و استاندار استان خراسان رضوی به دولت پیشنهاد شده است اما بخش عمده ای از تسهیلات، مربوط به کمک‌هایی است که مردم بتوانند تا قبل از آغاز فصل گرما، منازل خود را نوسازی و بازسازی کنند.

هاشمی با اشاره به پیش بینی تسهیلات برای جبران خسارات محصولات کشاورزی و دامی، اظهار داشت: به کشاورزان و دمداران این مناطق وام 10 میلیون تومانی با نرخ بهره 5 درصد و برای سایر شاغلین، وام بین 5 تا 30 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است و اطمینان دارم که در جلسه هیات دولت، با موافقت رییس جمهور، این پیشنهادات به تصویب برسد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در بازدیدهایی که از روستاهای مختلف شهرستان های فریمان، تربت جام و رضویه داشتیم، ماشین آلات سنگین، کار خود را برای بازسازی مناطق زلزله زده آغاز کرده بودند و پس از آوار برداری، کار ساخت و ساز با جدیت، انجام می‌شود.