نشانه‌هایی که فکر نمیکنید ناشی از زخم معده باشد!

زخم معده می‌تواند بسیار دردناک باشد و اگر در ابتدا، جلوی این عارضه گرفته نشود زخم به دیواره معده کشیده شده و می‌تواند منجربه سوراخ شدن و خونریزی معده گردد.

بیشتر زخم های گوارشی در اثر یک عفونت بوجود می آیند. این عفونت توسط باکتری ای به نام «هلیکوباکترپیلوری» ایجاد می شود.

اسید و سایر شیره های گوارشی که توسط معده ترشح می شوند نیز با از بین بردن لایه داخلی معده، باعث بروز زخم می شوند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که بدن شما اسید زیادی تولید کند یا لایه داخلی معده شما به طریق دیگری آسیب دیده باشد.فشارهای عصبی و جسمی باعث ایجاد زخم معده نمی شوند، ولی می توانند آن را بدتر کنند.

10 نشانه بسیار آشکار که در صورت مشاهده آن در خود باید به زخم معده گمان کنید:

    شکم درد: اگر با فشار دادن ناحیه‌ای در میان سینه و شکم‌تان احساس درد و سوزش کردید ممکن است دچار زخم معده شده باشد.

    سوء هاضمه: این بیماری می‌تواند از سوء هاضمه و گاز معده پدید آید. مراقب آروغ و سکسکه‌های مکرر در خود باشید چرا که این 2 می‌تواند حاکی از بروز زخم معده باشد.

    تهوع: با توجه به عدم تعادل آنزیم‌های گوارشی اگر در ابتدای صبح که معده‌تان

    ‌ خالی‌ است دچار احساس خفیف تا تهوع زیاد شدید احتمالا درگیر زخم معده هستید و سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

    احساس سنگینی شکم: حس سنگینی که بعد از خوردن آب فراوان بهتان دست می‌دهد یا احساس یک وزنه سنگین در شکم یکی از نشانه‌های بارز زخم معده است.

    علائمی شبیه آنفولانزا: خستگی، ضعف عمومی، تب و تهوع علائمی از بیماری آنفولانزا است اما در برخی از موارد این  نشانه‌ها بیانگر یک بیماری جدی دیگر است. در برابر این علائم، بی اهمیت نباشید چرا که بیمارانی که در گیر زخم معده هستند در ابتدا این نشانه‌ها را دارا بودند.

    از دست دادن اشتها: درد معده ناگهانی که بعد از خوردن غذا به فرد مبتلا به زخم معده دست می‌دهد به مرور زمان فرد را دچار بی‌اشتهایی شدید می‌کند و به عبارتی دیگر بیمار دیگر از غذا خوردن و درد بعد از آن می‌ترسد.

    گرسنگی بیش از حد: ممکن است پس از اینکه غذا خوردید ساعاتی بعد احساس درد و ناراحتی و البته گرسنگی کنید. این احساس گرسنگی آن هم در حالی که به تازگی غذا خورده اید نتیجه سوء هاضمه غذای قبلی است که خود نشانه ای از زخم معده است.

    کاهش وزن ناگهانی: برخی از افراد هنگاهی که دچار کاهش وزن می‌شوند احساس رضایت و خشنودی دارند اما نمی‌دانند پشت این کاهش وزن ناگهانی چه بیماری دردناکی پنهان شده است. با از دست دادن اشتها بطور طبیعی، بیماران دچار کاهش وزن شدید می‌شوند. اگر بعد از غذا خوردن دچار استفراغ می‌شوید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است درگیر زخم معده باشید.

    استفراغ خونی: به دلیل گردش آنزیم‌های گوارشی روده و معده در سطح بالا، اغلب استفراغ با خون همراه است. استفراغی که با خون همراه باشد نشانه پیشرفته بودن زخم معده است، این علامت بسیار جدی و خطرناک محسوب می‌شود.

    تغییر رنگ مدفوع: رنگ مدفوع شما و حرکات روده و مشاهده خون در مدفوع می‌تواند نشانه زخم معده‌هایی باشد که سایز و دردشان بیشتر و بیشتر می شود.