نفوذ در وزارت بهداشت و سوء استفاده در تعرفه‌گذاری‌!

محمد رازی رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران در نشست خبری این انجمن گفت:متاسفانه کشور ما از ابتدای شروع انقلاب اسلامی به خاطر وقوع جنگ و تحریم‌ها و سایر مسائل دچار محدودیت و مشکلات زیادی بوده است که این موضوع گریبان جامعه پزشکی را نیز گرفته است.

وی افزود: جامعه پزشکی پا به پای بسیجیان و سایر اقشار جامعه در زمان جنگ مشغول به خدمت‌رسانی بود در حالی که بسیاری در آن زمان با استفاده از بازار سیاه جنگ اقدام به ثروت‌اندوزی می‌کردند.

رازی افزود: باید گفت جامعه پزشکی درخصوص تعرفه‌گذاری از مسئولین نظام پزشکی و وزارت بهداشت توقع رعایت عدالت در موضوع تعرفه‌گذاری‌ها را داشته است که این موضوع در تمام دولت‌ها رعایت نشده است. باید دانست که در کشور ما پزشکان نسبت به سایر کشورها از تعرفه پایین‌تری برخوردار هستند و موضوع رعایت عدالت در تعرفه‌گذاری بین رشته‌ای رعایت نشده است.

رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه باید بحث درآمد از تعرفه‌گذاری تفکیک شود توضیح داد: واضح است که اگر کسی در 24 ساعت 4 شیفت کاری داشته باشد مسلماً درآمد بالایی خواهد داشت و این موضوع نشان دهنده تعرفه بالای آن قشر نخواهد بود. بر اینکه حق‌الزحمه پزشکان به طور کلی در دولت‌های قبل و این دولت به صورت عادلانه و مساوی تقسیم نشده است شکی نیست.

رازی ادامه داد: متاسفانه درخصوص تعرفه‌گذاری و پرداخت بدهی‌ها تمام دولت‌ها با جامعه پزشکی برخورد مناسبی نداشته‌اند و همیشه پزشکان از این موضوع ضرر کرده‌اند. هر زمانی که بحث کسری بودجه و درآمد مطرح بوده با متهم کردن پزشکان تعرفه‌های پزشکان را پایین آورده است که این موضوع باعث بوجود آمدن رانت شده است.

وی گفت: ما از دولت‌ها توقع داریم اگر بودجه‌ای را برای نظام سلامت تعیین می‌کنند آن را به صورت عادلانه بین پزشکان تقسیم کنند اما متاسفانه اینگونه نشد و در بحث‌ تعرفه‌گذاری با وارد کردن یک کتاب قدیمی خارجی و ترجمه کردن آن بیان شد که این کتاب قرار است بر طبق شرایط کشور بومی‌سازی شود که اینگونه نشد.

رازی در ادامه گفت: با طرح مساله بومی‌سازی افرادی که در وزارت بهداشت نفوذ بیشتری داشتند تعرفه‌های بالاتری را برای خود تعیین کرده‌اند و سختی کار، مسئولیت درمان، ارزش کار و مدت زمان و درمان را در نظر نگرفتند و تعرفه‌ها را به سمت و سوی خود چرخاندند که این ناعدالتی باعث بوجود آمدن اشکالاتی در نظام سلامت شد.

وی در پایان گفت: متاسفانه در دولت جدید هم این اتفاق تکرار شد و وزارت بهداشت که از دوره‌های قبل به بخش درمانی کشور بدهکار بود نتوانست این مساله را حل کند. در صورتی که جامعه پزشکی خصوصا جامعه جراحان ارتوپدی توقع داشت عدالت در بحث تعرفه‌گذاری‌ها رعایت شود. ما توقع داشتیم اگر دولت به جامعه پزشکان بدهی داشته باشد یک بدهکار خوش اخلاق باشد. در صورتی که این موضوع نیز رخ نداد و همواره با متهم کردن پزشکان از پرداخت به موقع بدهی‌ها جلوگیری به عمل آمد.