موافقت نوبخت با تهاتر هزارمیلیارد از بدهی های دولت و شهرداری/ مترو در یک قدمی تفاهم با شرکت برق

گروه اجتماعی- رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از موافقت معاون اول رییس جمهور در مورد تهاتر یک هزار میلیارد از بدهی های دولت و شهرداری خبر داد و گفت: همچنین شرکت مترو به تفاهم نسبی با شرکت برق در حوزه های مشترک رسیده است.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز  با اشاره به لزوم تعمیرات اساسی خطوط قدیمی مترو از جمله خط 5 به عنوان قدیمی ترین خط اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته قرارداد بهسازی و نوسازی خط 5 منعقد و کار آغاز شده است.

وی با اشاره به این که این خط در حال بهره برداری است، افزود: طبیعتا به همین دلیل زمان مسدودی که در اختیار پیمانکار برای زیرسازی و شبکه بالاسری قرار داده می شود، محدود است. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشلره به این که مترو نیاز به نوسازی و زیرسازی خطوط زیربنایی علاوه بر اورهال واگن ها را دارند، تاکید کرد: اما جز این موارد با موضوعی به نام تعمیرات اساسی شبکه بالاسری نیز مطرح است.

دنیامالی با بیان این که در برنامه دوم شهرداری تهران به موضوع بهسازی توجه ویژه ای شده است، عنوان کرد: با وجود این که شرکت بهره برداری مترو با توجه به حجم کارهایی که پیش رو دارد، بودجه بیشتری را مطالبه کرده است اما در سال جاری نیز بودجه قابل توجه و خوبی برای تعمیرات اساسی به ویژه برای اورهال ناوگان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که هر چه خطوط بیشتری مورد بهره برداری قرار می گیرد، نیاز به تعمیر و نگهداری پر رنگ تر می شود، گفت: به صورت عمومی موضوع تعمیر و نگهداری را به صورت روتین در حوزه سیگنالینگ مطرح و بر عهده شرکت هایی است که امور نگهداری از این تجهیزات را بر عهده دارند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: در حوزه بهسازی با موضوعات همانند واگن ها مواجه هستیم که به صورت نوبه ای خود به خود در رده تعمیرات قرار می گیرد. به این معنی که واگن ها پس از سیر کردن 750 هزار کیلومتر باید از مدار خارج و نوسازی اساسی شود. برای تجهیزات تونل ها و ایستگاه ها نیز مدت زمان معینی وجود دارد.

دنیامالی با اشاره به حجم تقاضا و کمبود منابع و نیز توجه ویژه به توسعه خطوط گفت: به همین دلیل نباید موضوع نگهداری فدای مسائل توسعه ای شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اختلاف نظرهایی که بین شرکت مترو و شرکت برق وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین پیگیری ها و اعلام شرکت بهره برداری گویا بخشی از مشکلات موجود مرتفع شده و به تفاهم نسبی با شرکت برق رسیده اند. اما در حوزه هزینه های برق هنوز اختلاف نظر وجود دارد.

وی با بیان این که مترو مجموعه ای سرویس رسان به شهروندان است، عنوان کرد: عمده انرژی شرکت مترو از برق است و باید هزینه های جاری آن در طول سال قابل دفاع باشد. چند جلسه گفت و گو با شرکت برق داشته ایم و قول های مساعدی مبنی بر همکاری در مورد هزینه های برق مترو دریافت کرده ایم.

وی با اشاره به بدهی های دولت به شهرداری اظهار کرد: از سوی دیگر شرکت مترو نیز بدهی هایی با توجه به هزینه های برق به این شرکت دارد. لذا به سازمان برنامه و بودجه و محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور پیشنهادی مبنی بر تهاتر بدهی های دولت و شهرداری داده ایم که مورد موافقت قرار گرفته است که شامل هزار میلیارد از تمامی بدهی های موجود از جمله موضوعات بیمه ای، ارزش افزوده و هزینه های جاری است که امیدواریم با 500 تا 600 میلیارد تومان تهاتر را آغاز کنیم.

لیلا موسوی نسب