بدن و کبد خود را با این خوراکی ها پاکسازی کنید

محبوبه ابریشم‌کار دستیار تخصصی طب سنتی، ، در خصوص آش‌هایی که مناسب فصل بهار هستند و به پاکسازی بدن کمک می‌کنند، گفت: یکی از این آش‌ها، آش غوره است، به این صورت که کمی گوشت آب‌پز را با مقداری کدو، گشنیز و اسفناج و یک قاشق غذاخوری عدس و جو و برنج بپزید و در دقایق آخر آبغوره به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید کمی نمک و ادویه یا شکر به آن اضافه کنید. (در افرادی که مزاج گرم و تر دارند و یا عضلانی هستند می‌توانند این آش را بدون گوشت تهیه کنند.)

وی افزود: آش سماق نیز مانند آش غوره تهیه می‌شود ولی در آن به جای افشره غوره، سماق استفاده می‌شود، می‌توان به این مخلوط مقداری چغندر و هویج هم اضافه کرد، همچنین با گوشت گرد شده کوچک(قلقلی) هم تهیه می‌شود.

ابریشم کار اضافه کرد: آش ریواس، آش آلو و تمر هندی و سیب ترش نیز از آش‌های بهار هستند که تفاوت آنها فقط در افزودن نوع ترشی است. 

این متخصص طب سنتی گفت: توجه کنید در کسانی که دچار یبوست هستند آش غوره و سماق با احتیاط مصرف شود و در صورت بروز یبوست در هر پیاله دو قاشق روغن زیتون اضافه کنند. 

وی افزود: اگر تمایل به پاکسازی بدن و کبد دارید آش‌های ملین ترش مانند آلو و تمرهندی را آبکی و به همراه روغن بادام یا زیتون تهیه کنید و سه روز به جای هرگونه غذا از این آش استفاده کنید.

این متخصص طب سنتی، مصرف لواشک‌های بهداشتی و خانگی را برای فصل بهار بسیار مناسب دانست و گفت: از این لواشک‌ها برای پذیرایی استفاده کنید، همچنین می‌توانید به تناسب سلیقه بجای شیرینی و آجیل از کاهو و سکنجبین و شربت‌های آلبالو، لیمو، خیار، گلاب، عرق-کاسنی، سکنجبین و تخم خرفه برای پذیرایی استفاده کنید؛ با مصرف این خوراکی‌ها احساس سبکی و آرامش خوبی را تجربه خواهید کرد.