مخالفت رییس سازمان جنگل ها با ادغام این سازمان و «محیط زیست»

خداکرم جلالی اظهار کرد: ماهیت دو سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست کاملاً سازمانی نظارتی است و باید در کلیه زمینه های کشور ورود کند و شاخص های زیست محیطی را مشخص کند و این سازمان نظارتی به هر میزان قدرتمند عمل کند می تواند برای کشور سودمند تر باشد.

وی ادامه داد: سازمان جنگل ها نهادی حاکمیتی و اجرایی است و در زمینه های احیا، توسعه و بهره برداری فعالیت دارد و در عرصه های منابع طبیعی نیز معاش ۱.۶ میلیون خانوار به این عرصه ها گره خورده و بخش اعظم آن نیز  در ارتباط با بهره بردای از منایع است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ارتباط تنگاتنگ حوزه مرتع با دامپروری کشور را مهم خواند و افزود: تعاملاتی که لازم است سازمان جنگل ها با بخش روستایی و دامداران برقرار کند در انتظاراتی که از وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد قابل پیگیری است و در کنار سازمان محیط زیست قرار گرفتن به نظرم می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

جلالی تصریح کرد: در برخی از اظهارنظرها سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست را با کارهای مشابه و موازی تعریف کرده اند که به هیچ وجه چنین موضوعی درست نیست و در طرحی که موضوع ادغام را برای تقویت محیط زیست و افزایش پاسخگویی پیش بینی کردند می توان این مسائل را بدون ادغام انجام داد.

وی به عدم تجانس کارهای دو سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها تأکید و بیان کرد: با طرح ادغام دو سازمان مخالف هستم و این اتفاق می تواند پیامدهای نامناسبی هم برای منابع طبیعی و محیط زیست کشور داشته باشد.

رییس سازمان جنگل ها تقویت دو سازمان را با روش های منطقی تر ممکن دانست و یادآور شد: سازمان جنگل ها مدیریت ۸۳ درصد عرصه های کشور را بر عهده دارد و این معادل ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور معادل ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل، ۸۸.۲ مرتع و ۳۲.۵ میلیون هکتار بیابان را بر عهده دارد و نیازمند نیروی انسانی لازم برای امر حفاظت و امر مدیریت این عرصه ها هستیم.

جلالی با اشاره به چالش جهانی پدیده تغییر اقلیم گفت: گرم شدن کره زمین و آثاری چون کمبود آب شیرین و بحران آب موجود در کشور در کنار موضوع بیابان زایی موجب می شود تا تأمین منابع لازم مالی و انسانی در کنار تأمین برخی از نیازهای قانونی سازمان جنگل ها برای حفاظت پایدار از منابع ملی مطرح شود.

وی همچنین بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هم از نظر منابع انسانی و امکانات و اعتبارات کمبودهایی دارند و قابل رفع است و دولت ها و مجالس در حد توان و وسع خود برای حفظ منابع طبیعی کشور کمک کردند و رفع نیازهای دو سازمان با ادغام در هم مرتفع نمی شود و لازم است روند تقویت دو سازمان را پیش برد در حالیکه با ادغام و بی توجهی به نیازهای ضروری دو سازمان نه تنها کاری از پیش نمی رود بلکه مشکلات بیشتری نیز پیش می آید.

رییس سازمان جنگل ها در رابطه با سابقه ایجاد سازمان جنگل ها خاطر نشان کرد: در گذشته سازمان جنگل ها، وزارت منابع طبیعی بود و در ارزیابی ها نتیجه فعالیت های آن مثبت بود، از حدود ۱۲ سال قبل نیز استقلال سازمان جنگل ها بارها مطرح شد و در بررسی های کارشناسی این موضوع رد شده  و با تعاملاتی که با بخش کشاورزی داریم نیازمند هماهنگی و تعامل با وزارت جهاد کشاورزی هستیم و تعاملاتی با روستاییان، کشاورزان و دامداران داریم.

جلالی همکاری و مشارکت مردم در بهره بردای پایدار عرصه های طبیعی را بسیار مهم دانست و افزود: در بخش کشاورزی تصمیم ها با فعالیت های منابع طبیعی عجین است و طرح های مرتع داری در سازمان جنگل ها در اجرای مشترک با دامدارن و مراتعی که در اختیار آنها قرار می دهیم محقق می شود و مردم در فرآیندها و مدل ها باید تعاملات برقرار باشد و به صورت انتزاعی صرف نمی توان از عرصه ها محافظت کرد.

وی مشارکت مردم را موجب کاهش هزینه ها و پیشرفت در امر ارتقاء منابع طبیعی بیان کرد و گفت: مردم با احساس تعلق در جوامع محلی که جنگل ها و یا مراتع است پیشبرد اهداف مدیریت این عرصه ها را محقق می کند و سرعت می دهد در حالیکه مدیریت دو گانه این عرصه ها می تواند مشکل آفرین باشد.