آدامسی که می تواند سرطان را تشخیص دهد
هیچ تردیدی وجود ندارد که سرطان یکی از سخت ترین و دردناک ترین بیماری های این روزگار است. با این حال و علی رغم تمامی دشواری های درمان این بیماری، تشخیص زود هنگام کمک بسیاری به درمان آن می کند؛ و حالا به نظر می رسد فاصله چندانی تا محقق شدن این امر وجود ندارد.
 
اغلب ما تصور می کنیم تشخیص بیماری هم چون سرطان نیازمند راه های پیچیده و تجهیزات پزشکی بسیار است؛ اما واقعیت این است که در آینده ای نه چندان دور به وسیله یک آدامس می توان از وجود سرطان در بدن مطلع شد. در واقع، آزمایش و تحلیل بزاق باقی مانده روی آن از فعل و انفعالات درون بدن به هنگام سرطان خبر می دهد.
 
این موضوع بدین معناست که بدون نیاز به آزمایشگاه هایی با تجهیزات بسیار و کارهای عجیب و غریب می توان تنها به وسیله آدامس از وجود سرطان در بدن فردی با خبر شد. این مسئله از آنجا ناشی می شود که به هنگام سرطان نوعی ترکیب شیمیایی خاص در بدن ترشح می شود که به راحتی می توان آثار آن را بر روی آدامس مشاهده کرد. جالب است که هر نوع از سرطان منجر به ترشح ترکیبی متفاوت از این مواد شیمیایی می شود.
 
پزشکان از طریق اندازه گیری میزان این ترکیب شیمیایی در بدن می توانند نوع سرطان را تشخیص دهند. به همین خاطر، آزمایش آدامس جویده شده راهی است ساده و کم خرج برای شناسایی نوع سرطانی که فرد از آن رنج می برد؛ سرطانی که ممکن است در مراحل ابتدایی باشد و هیچ نشانه ای از خود بروز نداده باشد.
 
شواهد خبر از آن می دهد که در آینده ای نه چندان دور می توان تنها و تنها به وسیله یک آدامس و انجام آزمایش روی آن از وجود یا عدم سرطان در بدن یک فرد و حتی یک گام فراتر از آن یعنی تشخیص نوع سرطان مطلع شد. به نظر می رسد دوران آزمایش های خون و ادرار طولانی و گاهی دردآور رو به پایان است.