گوژپشتی یا کیفوز که در ادبیات عامیانه به آن قوز میگویند، مشکلی نسبتا شایع میان نوجوانان و به خصوص دختران و حتی در بزرگسالان بشمار میرود . در این وضعیت افتادگی شانه ها و کتفها، جلوآمدن سر، کاهش قدرت حرکت اندامهای فوقانی و در حالت شدیدتر، درد یا کاهش ظرفیت تنفسی اتفاق میافتد… .

باید توجه داشت که در حالت طبیعی، ستون فقرات تحدب پشتی مختصری دارد و افزایش بیش از حد طبیعی این تحدب، بیماری محسوب میشود بنابراین در بسیاری مواقع و بهخصوص در افراد با وزن بالا، ظاهر شخص طبیعی دیده میشود ولی با بررسی دقیق، افزایش قوز پشتی مشخص خواهد بود .

گوژپشتی علل مختلفی دارد . گاهی به علت رشد غیرطبیعی مهره ها و همراه با درد و اختلال عصبی است و گاهی ثانویه به عفونتها و بیماریهای التهابی خاص، شکستگیها یا تومورها ایجاد میشود که در این موارد درمان مشکلتر است و حتی گاهی نیاز به جراحی خواهد بود . البته در بیشتر موارد، مهمترین عامل موثر در بروز گوژپشتی، وضعیت نامناسب بدن، بهخصوص بدنشستن است و در مواردی که علت گوژپشتی چنین موردی باشد، انجام چند تمرین ساده بسیار مفید و کمککننده خواهد بود .

عوامل اصلی در ابتلا به گوژپشتی :
1 بد قرار گرفتن وضعیت بدن در هنگام نشستن .
2 ضعف عضلات در بیماری های عضلانی
3 قوز که در مواردی مانند در رفتگی لگن و خمیدگی طبیعی ستون مهره ها به چشم می خورد .
4 بیماری های ستون مهره ها که توسط بیمار و یا پزشک قابل اصلاح نیستند .
5 شکستگی ستون مهره ها در اثر تصادف و یا تومور
6. علل مادرزادی

برای برطرف کردن و حتی پیشگیری سبک زندگی خود را اصلاح کنید . 
برطرف کردن علت اصلی گوژپشتی و دقت در وضعیت نشستن و اصلاح آن، نحوه ایستادن و حمل بار، به خصوص کوله پشتی ضروری است . دقت در انتخاب صندلی به جلوگیری از ابتلا و درمان قوزپشتی کمک می کند . دقت کنیم وضعیتی که کمترین فشار را روی ستون فقرات میآورد، با حفظ قوسهای طبیعی آن و با استفاده از صندلی است که تمام قوسهای ستون فقرات را حمایت کند بنابراین دقت در انتخاب صندلی به جلوگیری از ابتلا و درمان قوزپشتی کمک میکند .

نکته مهم دیگر اینکه هرچند درمان اصلی انحراف ستون فقرات، تمرین و ورزشهای مناسب مشکل و با تشخیص پزشک است ولی در بسیاری موارد استفاده از وسایل کمکی مانند انواع بریسها بسیار مفید و گاهی ضروری است . استفاده از بریسها در افراد جوانتر معمولتر است ولی برای بزرگسالان نیز بریسهای مخصوصی وجود دارد که به رفع انحراف ستون فقرات کمک میکند .

توجه داشته باشیم که دقت در انحراف ستون فقرات بسیار ضروری است زیرا درمان در مراحل اولیه راحتتر و معمولا انحراف قابلبرگشت است . با مزمن شدن و ایجاد عوارضی مثل بیرونزدگی دیسک، آرتروزهای شدید و… درمان بسیار مشکلتر و گاهی غیرممکن میشود . پس در صورت شک به انحراف از حالت طبیعی بهخصوص اگر همراه با علایم خاص مثل درد شدید، تب، سرعت پیشرفت بالا یا مثلا بعد از سقوط یا ضربه باشد یا در بیمارانی که سابقه مصرف طولانیمدت کورتونها دارند، مراجعه سریع به پزشک متخصص و بررسی دقیق با معاینه، آزمایش خون و گرافی و برنامهریزی برای اصلاح بسیار مهم است .

تمرین هایی برای کاهش گوژپشتی
نکته مهم دیگر اینکه درمان اصلی انحراف ستون فقرات، تمرین و ورزش های مناسب و با تشخیص فیزیوتراپیست است .درمان قطعی بیماری مستلزم همکاری صمیمانه خود بیمار است . تغییر عادت در طرز نشستن غلط، و فیزیوتراپی جهت رفع ضعف عضلات ستون فقرات که می تواند عامل ایجاد کننده باشد، از درمانهای طبی است .