رژیـم‌های فشـرده کوتـاه‌مـدت فایده‌ای دارند؟

اما مشکل این نوع رژیم‌ها فقط این نیست که ما را به‌صورت دائمی لاغر نمی‌کنند. این رژیم‌ها که به رژیم‌های یو-یو مانند معروفند؛ سلامت افرادی که مشکلات قلبی-عروقی دارند را تهدید می‌کند. در پژوهشی که در ژورنالNew England منتشر شده، پژوهشگران داده‌هایی از ۱۰هزار نفر با مشکلات قلبی را بررسی کردند. همه شرکت‌کنندگان بین ۳۵ تا ۷۵ ساله بودند و برای کاهش کلسترول دارو مصرف می‌کردند. افراد با رژیم یو-یو ۱۱۷ درصد بیشتر حمله قلبی و ۱۳۶ درصد بیشتر سکته مغزی کردند.

 

پژوهشگران ۴سال این افراد را تحت نظر گرفتند. کسانی که مرتبا وزن کم و زیاد می‌کردند، مشکلات کلی سلامت داشتند. گروهی که تغییرات وزنی زیادی داشتند ۱۲۴ درصد مرگ‌ومیر بیشتری داشتند و کسانی که وزن نسبتا ثابتی داشتند وضعیت مثبت‌تری را نشان دادند. افراد با رژیم یوـ یو ۱۱۷ درصد بیشتر حمله قلبی و ۱۳۶ درصد بیشتر سکته مغزی کردند.

 

باید به این نکته تاکید کنیم که چرخه کم و زیاد شدن وزن واقعا پیامدهای بدی دارد. نتایج مطالعه دیگری هم نشان داد که بیشتر از یک‌سوم افراد چاق‌اند و نیمی از این افراد همیشه در تلاشند وزن کم کنند. از آن‌جایی‌که چاقی خود افراد را در معرض خطر حملات قلبی قرار می‌دهد، بنابراین عجیب نیست که افراد با مشکلات قلبی اضافه‌وزن داشته باشند. افراد با نوسان بالای وزن معمولا آن قدر که باید وزن کم نمی‌کنند.

 

شاید مهم‌ترین مسئله در این پژوهش این باشد که افراد با نوسان بالای وزن معمولا آن قدر که باید وزن کم نمی‌کنند. در مقابل کسانی که رژیم‌های کندتر و پیوسته‌تری دارند موفق‌تر هستند.