طلاق، اعتیاد و... آسیب اجتماعی نیستند بلکه تبعات آسیب اند/ در رسانه ها این اشتباه، شایع است

دکتر اصغر مهاجری با طرح این موضوع که در بررسی آسیب های اجتماعی باید در ابتدا به تعریف آسیب پرداخت، گفت: ابتدا باید دید که آسیب اجتماعی چیست و پس از آن فرآیندها، دلایل و عوامل آسیب زا در مرحله دوم بررسی قرار می گیرد و در نهایت نتایج آسیب ها مورد بررسی است که عوارض و پیامدهای آسیب هاست.

وی افزود: جامعه شناسان در برخی از واژه های تخصصی واژه هایی را از علوم پزشکی به عاریت گرفته اند و در حوزه آسیب های اجتماعی به همین صورت است و نباید در هر سه موضوع آسیب، علل آن و عوارض آن را همزمان بررسی کرد و درآمیخت.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: عموماً در رسانه ها عوارض آسیب های اجتماعی را به عنوان آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار می دهند و دلایل را هم مساوی همان آسیب ها می دانند در حالیکه طلاق، اعتیاد و موارد مشابه آسیب های اجتماعی نیستند و عوارض آسیب های اجتماعی هستند که شکل پیدا می کنند و آسیب بر پیکر اجتماع موضوع دیگری است و این پیامدهای آسیب ها به هنجار رفتار نکردن و بروز ناهنجاری ها است.

مهاجری همچنین عنوان کرد: بخش هایی از نتایج آسیب های اجتماعی طلاق، اعتیاد و موارد مشابه است و بر اساس پژوهش های آینده پژوهانه برخی از مسئله های مهم ایجاد آسیب می کنند و در حوزه اجتماعی کاهش سرمایه اجتماعی، تنش در سرمایه اجتماعی و یا افزایش سرمایه اجتماعی یکی از آسیب های اجتماعی است و می تواند بر بسیاری از نتایج آسیب های اجتماعی تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسئله های اجتماعی این است که سبک زندگی در کشور ما آسیب است و ما در گذر از شیوه های زندگی سنتی و کارآمد دچار آسیب هستیم و حرف های قشنگی در مورد آن بیان می شود ولی سبک زندگی که بتواند موجب کارکرد بهینه و نظام اجتماعی شود را نداریم.

این جامعه شناس فرهنگ را بخش آسیب دیده جامعه دانست که موجب پیامدهای متعددی می شود و تصریح کرد: مسئله های اجتماعی چون فرهنگ جامعه وقتی دچار آسیب شود پیامدهایی چون طلاق، اعتیاد، فحشا و موارد مشابه را به دنبال دارد البته همه طلاق ها نتیجه آسیب اجتماعی نیست و با وضعیت موجود در مرحله گذر است.