فواید سیرابی
در این میان، کلسترول سیرابی حتی از مرغ، گوشت گاو و گوسفند نیز کمتر است و برعکس کله‌پاچه، کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد. چربی کم برای سلامتی مفید است.

کلسترول

کلسترول نوعی چربی است که در بسیاری از محصولات حیوانی یافت و در بدن انسان ساخته می‌شود. مقدار مشخصی از آن برای سلامتی بدن لازم است و جزء مهمی در دیواره سلولی، صفرا و برخی هورمون‌ها می‌باشد؛ ولی اگر مقدار آن از حد مجاز  بیشتر شود، در دیواره عروق قلبی رسوب می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

در برخی موارد، کلسترول بالای خون، ژنتیکی است. غذاهایی که حاوی کلسترول زیاد هستند، شامل جگر، مغز و زرده تخم‌مرغ، می‌شوند که در مصرف آنها باید کمی احتیاط کرد. البته لزوماً کلسترول زیاد در غذا، فرد را به این بیماری مبتلا نخواهد کرد. متخصصان تغذیه معتقدند علت اصلی این عارضه، کلسترول موجود در غذاها نیست، بلکه از چربی‌های اشباع‌شده ناشی می‌شود.

در این میان، کلسترول سیرابی حتی از مرغ، گوشت گاو و گوسفند نیز کمتر است و برعکس کله‌پاچه، کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد. چربی کم برای سلامتی مفید است.

ویتامین B‌

سیرابی گوسفند و گوساله، سرشار از ویتامین B است. و تقریباً در هر 92 گرم حدود 130کالری وجود دارد. ویتامین‌های گروه B، بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن را تنظیم می‌کنند که این واکنش‌ها برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری هستند. برخی از این واکنش‌ها موجب آزاد شدن انرژی در بدن، بهبود بینایی، سلامت پوست، عملکرد بهینه مغز و تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شوند.

گوشت گاو و گوسفند و مشتقات آن حاوی ویتامین‌های B1، B2، B3، B6 و به خصوص B12 می‌باشند. ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای حیوانی یافت می‌شود و گوشت گاو و گوسفند از غنی‌ترین منابع این ماده ضروری هستند. با مصرف روزانه 100 گرم گوشت گاو بدون چربی، کل نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را فراهم کرده‌اید.

ویتامین A

ویتامین A برای رشد مو لازم است و به داشتن پوست سالم، دستگاه تنفسی سالم و حفظ بینایی کمک و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. جگر و سیرابی سرشار از ویتامین A هستند.

خرید سیرابی

 رنگ سیرابی در فصل تابستان و پاییز سفید رنگ است؛ زیرا معمولاً غذای حیوانات تازه و سالم است و حیوان در این فصول تحرک زیاد دارد؛ ولی رنگ سیرابی در فصل زمستان و بهار کمی تیره‌تر است؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید، یافتن علوفه تازه برای حیوانات مشکل‌تر است و آنها معمولاً از علوفه‌ها‌ی خشک تغذیه می‌شوند و البته تحرک‌شان نیز در این فصول کمتر می‌باشد.

بنابراین رنگ تیره سیرابی در این فصول به معنای خرابی آن نیست.  سیرابی نباید بوی بد، تعفن و ماندگی بدهد.  بهتر است قبل از پختن سیرابی، آن را از هر جهت بررسی کنید. توصیه می‌شود در صورت امکان سیرابی از فروشگاه‌ها و به صورت بسته‌بندی‌های بهداشتی خریداری شود.  سیرابی با آبلیمو و نمک بسیار خوشمزه است و مصرف آن در ماه، 3 تا 4 بار توصیه می‌گردد.

مقدار کالری

ارزش انرژی غذاها با توجه به کیلوژول یا کیلوکالری اندازه‌گرفته می‌شود که هر کیلوژول برابر با 2/4 کالری است. معمولاً مقدار کالری هر گوشت به مقدار چربی و روش تهیه آن بستگی دارد؛ مثلاً گوشتی که با مقدار زیادی روغن سرخ‌شده، به نسبت گوشتی که کمی تفت داده شده است، کالری بیشتری دارد.

چند نکته

 گوشت و سیرابی گاو و گوسفند نیوزلند از تمام کشورها سالم‌تر و البته خوشمزه‌تر است و سیرابی در این کشور یکی از مهم‌ترین مواد غذایی به شمار می‌رود.  گوشت گاو و گوسفند متراکم است؛ به این معنا که یک واحد کوچک از آن حاوی تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد.