بازنشستگان فولاد با چه وعده ای از جلوی وزارت کار متفرق شدند؟

بیش از 100 نفر از بازنشستگان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان صبح امروز با انتقاد از قطع دو ساله بیمه درمانی و بی اعتبار شدن دفترچه های خدمات درمانی شان در دولت یازدهم، جلوی ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در تهران تجمع کردند. این تجمع که چند ساعتی به طول انجامید، به صورت کاملا مسالمت آمیز و در فضایی آرام برگزار شد و شعارهای "کلید حل مشکل ما کجاست؟" و "یک اختلاس کم بشه، بیمه ما حل میشه" از سوی بازنشستگان خطاب به دولت و مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد عنوان می شد.

بازنشستگان ذوب آهن اصفهان پس از چند ساعت تجمع در مقابل صندوق بازنشستگی فولاد، با حضور چند تن از نمایندگانشان در دفتر مدیریت این صندوق، قول حل مشکل بیمه خود را به صورت شفاهی گرفتند. اما این بازنشستگان که بارها وعده حل مشکل را در طول دو سال اخیر شنیده بودند و با خلف وعده مدیران دولتی مواجه شده بودند، به قول مدیران صندوق بازنشستگی فولاد اکتفا نکرده و بعد از ظهر امروز به سوی ساختمان اصلی وزارت کار در خیابان آزادی تهران حرکت کردند. تجمع این تعداد بازنشسته که برای تیم حراست و مدیران وزارت کار تعجب برانگیز بود، موجب شد تا برخی پرنسل حراست وزارت کار در جمع بازنشستگان حضور یافته و دلیل حضور آنها را جویا شوند.

بازنشستگان خسته و ناراحت از خلف وعده های مکرر دولت، خواهان دیدار وزیر کار و گرفتن قول حل مشکل از سوی مقام ارشد این وزارخانه شدند که به گفته برخی از این بازنشستگان، عنوان شد وزیر کار برای حل مشکلاتی از این دست به مجلس رفته است.

گویا در نهایت با حضور مسئولی از امور اجتماعی وزارت کار و قول رسیدگی به مشکل بازنشستگان، این افراد که اغلب پا به سن گذاشته و موسپید بودند و پس از تجمعی چند ساعته خسته از عدم توجه مسئولان بودند، راه خانه در پی گرفتند.

اما ماجرا از چه قرار است؟

حدود 2 سال پیش و در میانه دولت یازدهم، دفترچه های درمانی حدود 30 هزار بازنشسته این شرکت بدون اطلاع قبلی و به یکباره فاقد اعتبار شد. بازنشستگان با مراجعه به مراکز درمانی که پیش از این دفترچه درمان آنها را قبول می کردند، مجبور به پرداخت هزینه درمانی به صورت آزاد و بدون پوشش بیمه شدند. بازنشستگانی که 30 سال در دولت کار کرده بودند و به عنوان کارمند رسمی کشوری، 30 سال حق بیمه پرداخت کرده بودند، به یکباره با وضعیتی مواجه شدند که هر گونه هزینه درمان خود و خانواده خود را باید به صورت آزاد پرداخت می کردند.

ابتدا مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد بروز این مشکل را موقتی اعلام کردند، اما با ادامه دار شدن این وضعیت، مسئولان این صندوق تقصیر عدم واریز به موقع حق بیمه های بازنشستگان را به گردن شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان انداختند و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز اعلام می کرد که به وظایف قانونی خود عمل کرده است.

این مشکل عجیب تا همین امروز ادامه داشته و گزارش های مردمی از سوی بازنشستگان ذوب آهن اصفهان و خانواده آنها حاکی از این است که بسیاری از این افراد، بیماری های خود را به امید حل شدن مشکل اعتبار دفترچه های درمانی خود بدون مراجعه به پزشک تحمل کرده اند و در برخی مواقع بیماری افراد منجر به فوت و یا تشدید بیماری شده است.