هزینه بالای درمان و نگهداری معلولان

محمدرضا اسدی در رابطه با افزایش مستمری مددجویان بهزیستی، گفت: افزایش مستمری مددجویان طی یکی دو روز گذشته به حساب مددجویان واریز شده است.

وی افزود: این مستمری به حساب شخص مددجو واریز شده که می‌تواند هر نقشی را در قالب مددجو داشته باشد البته همین افزایش ناچیز مستمری با توجه به تورم فعلی می‌تواند بخشی از دغدغه‌های مددجویان را رفع کند.

اسدی با اشاره به اینکه به مدت دو سال دنبال تحقق افزایش مستمری‌ها بودیم،‌گفت: درست است که ما سیاست خودکفایی مددجویان را دنبال می‌کنیم اما همین میزان افزایش مستمری می‌تواند از نیازهای اساسی آنها که مشکلات و دغدغه‌های مالی است تا حدی برطرف کند اما به دنبال هدفمندکردن این مستمری‌ها هستیم چرا که در حوزه توانبخشی 500 هزار نفر مستمری‌بگیر هستند و پول زیادی را صرف خود می‌کنند.

وی گفت: بنابر این اگر بخواهیم هدفمند باشیم باید نسبت به توانمندسازی آنها در مسائل آموزشی،‌ بهداشتی، توانبخشی، امرار معاش و اشتغال کاری کنیم و همه آنها را در یک چارچوب ببینیم بنابر این این مستمری‌ها و افزایش آن شرط لازم برای ادامه زندگی آنها است اما کافی نیست و شاید این پول نیاز اساسی آنها را رفع کند اما جوابگوی سایر نیازهایشان نیست.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: یک فرد ضایعه نخاعی هزینه بهداشت زیادی دارد مثلا برای یک زخم بستر 500 تا 600 هزار تومان در ماه هزینه متحمل می‌شود که این مبالغ جوابگوی آن نیست.

اسدی در مورد هزینه معلولان،‌گفت: در همه جای دنیا ارتباط تنگاتنگی بین فقر و معلولیت  وجود دارد هر کجا که فقر بیشتر باشد معلولیت‌ها هم بیشتر می‌شود و بالعکس نیازهای معلولان و هزینه‌های آنها با افراد عادی قابل مقایسه نیست، رفت و آمدشان، درمان و آموزش و ... هزینه‌های بسیار سرسام‌آوری دارد.

وی گفت: سرانه زندگی یک معلول دوبرابر یک فرد عادی است و اگر خط فقر را هر چه که هست در نظر بگیریم دو برابر بیشتر از هزینه زندگی یک فرد عادی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: در استان تهران 152 هزار معلول تحت پوشش وجود دارد که بیشترین درصد به معلولیت جسمی با شاخص 42 درصد مربوط است که بیشترین هزینه را همین گروه دارند.

وی در مورد اینکه آیا تعداد مددجویان در سال‌های اخیر افزایش یافته یا خیر ادامه داد: در مورد تعداد مددجویان شاخص بروز و شیوع مطرح است در مورد بروز عواملی که باعث ایجاد یک معلولیت جدید می‌شوند مانند معلولیت مادرزادی یا تصادفات مطرح است که خوشبختانه توانسته‌ایم روند کاهش آن را ایجاد و رشدش را از شیبی که به سمت بالا داشت کم کنیم هر چند که وزارت بهداشت در این مورد همکاری خوبی با ما نداشته است.

اسدی در مورد شیوع معلولیت‌ها گفت:‌بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2016 تا 15 درصد از جامعه درجاتی از انواع معلولیت‌ها را از خفیف تا شدید دارد که در کشور ما معلولیت بارز در شهر 4 تا 6 درصد و در روستاها 2 درصد است.