عوارض مصرف خودسرانه مُسکن‌ها

سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران  در مورد استفاده خودسرانه از داروهای مُسکن گفت: متاسفانه به دلیل اینکه فرهنگ خود درمانی در کشور ما رواج یافته است باید گفت مصرف خودسرانه داروها و مشابه درمانی می‌تواند عوارض جدی بر بدن داشته باشد.

وی افزود: مصرف خود سرانه و مکرر مسکن‌هایی مثل استامینوفن می‌تواند باعث اختلالات کبدی شود؛ این دارو آنزیم‌های کبدی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد پس توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه آن خودداری شود.

وی در خصوص دادن خودسرانه داروهای مسکن به کودکان توضیح داد: بسیاری از داروها را می‌توان با توجه به شرایط جسمانی کودک برایشان تجویز کرد؛ از مسکن‌هایی که معمولا به دلیل تب و سر درد برای کودکان تجویز می‌شوند می‌توان به استامینوفن اشاره کرد که با توجه به وزن کودک فرم دارویی توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.

این دارو ساز توصیه کرد: باید دقت داشت داروهای مُسکن مخدر، آسپرین و لیدوکایین به کودکان داده نشود زیرا این داروها ممکن است عوارضی را برای کودک در پی داشته باشد.

سجادی در پایان با بیان اینکه دارو‌های اعصاب می‌توانند تاثیر منفی بر روی شیر مادر داشته باشند، افزود: اصولا توصیه می‌شود در سه ماهه اول بارداری برای مادران دارویی تجویز نشود و با توجه به اینکه بیماران تحت نظر پزشک متخصص هستند باید شرایط بیمار توسط متخصصین در نظر گرفته شود. داروهای اعصاب عموماً بر شیر مادر اثر می‌گذارند و توصیه می شود مادران در این دوران تحت نظر پزشک این داروها را استفاده کنند تا برای نوزاد مشکلی پیش نیاید.