هشدار پلیس فتا به مردم در آستانه انتخابات

 سرگرد حمید کیانی با هشدار نسبت به کلاهبرداری تحت عنوان حمایت از نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی اظهار داشت: با توسعه شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی گروه‌های حمایتی در زمان انتخابات شاهد ایجاد صفحاتی به نام برخی از کاندیدها و افراد معروف و شناخته شده در فضای مجازی هستیم که بعضاَ این صفحات متعلق به این افراد نیست و فقط به نام آنها درست شده و فعالیت می‌کنند. فعالیت‌هایی که از سوی این افراد دنبال می‌شود، گاهاً فعالیت‌های سودجویانه و در برخی موارد با انگیزه‌های مالی و با درخواست کمک از کاربران و بدون اطلاع این افراد مطرح خواهد شد.

رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: برخی از مجرمان سایبری با سوءاستفاده از این موضوع و ایجاد صفحات جعلی به نام برخی از نامزدهای انتخاباتی و مقامات دولتی به دنبال عملی کردن اهداف مجرمانه خود هستند؛ اهدافی که با جعل هویت افراد معروف و مطرح اجتماعی امکان پذیر می‌باشد.

وی افزود: کاربران و هموطنان عزیز باید مراقب فعالیت این افراد باشند و در عضویت یا فعالیت و تبلیغات پیرامون صفحات جعلی نامزدها و مقامات دولتی و حکومتی و چهره‌های معروف مورد علاقه خود و کمپین‌های انتخاباتی بیشترین مراقبت را داشته باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

این مقام مسئول  با اشاره به جعلی بودن برخی از این صفحات گفت: افرادی که در فضای مجازی به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی مثل نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان مجلس و غیره، بدون اطلاع آنها و اخذ مجوزهای مربوطه، سایت یا کانال درست می‌کنند با طرح شکایت فردی که صفحه به وی منتسب شده مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه به برخی از کلاهبرداری‌های متصور اشاره کرد و گفت: انگیزه اصلی این افراد تخریب چهره‌های معروف بوده و سعی دارند با انتشار مطالب کذب فضای انتخاباتی را بر علیه کاندیدای مورد نظر متشنج کنند.

کیانی کسب منافع مالی را یکی دیگر از اهداف افراد سودجو برشمرد و در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: هموطنان عزیز از واریز وجه نقد به تقاضای سایت‌‌های جعلی فوق در فضای مجازی تحت هر عنوانی خودداری کرده و هرگز عکس و مطالب شخصی و محرمانه خود را برای این صفحات ارسال نکنند.

وی بهترین راه اطلاع رسانی و کسب اطلاعات در مورد نامزدهای انتخاباتی را رسانه‌های معتبر دانست و گفت: رسانه‌ها در این میان می‌توانند نقش بسیار موثری در اطلاع رسانی نامزد‌های انتخاباتی و صفحات اصلی آنها در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی داشته باشند.

این مقام مسئول در توصیه به ستادهای انتخاباتی گفت: ستادهای انتخاباتی در صورت نیاز به ایجاد کانال‌ها و گروه‌های تبلیغاتی برای کاندیدای مورد نظر، لازم است بعد از اخذ مجوزهای لازم از مبادی ذی‌صلاح، در زمان تعیین شده اقدام به تبلیغ کنند.

کیانی در پایان گفت: هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه کنند. همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق لینکمرکز فوریت‌های سایبری، گزینه ثبت گزارش مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.