شایع ترین علل ابتلا به سیروز کبدی چیست؟

دکتر سیدموید علویان ، درباره بیماری سیروز کبدی گفت: سیروز یا تنبلی کبد اختلال جدی و پیش‌رونده‌ و پاسخ کبد به ضایعاتی است که واردش می‌شود. این اختلال در اثر بیماری‌های مزمن کبدی ایجاد می‌شود. شکل ظاهری و ساختمان کبد در مبتلایان به سیروز در اثر افزایش کلاژن تغییر می‌کند. این تغییرات موجب فشار عروق خونی کبدی و مجاری ریز آن می‌شود.
وی با بیان اینکه عوامل متعددی منجر به بروز سیروز می‌شوند، افزود: از علل مهم بروز آن، هپاتیت ویروسی نوع "بی" و "سی" است. البته در کشورهایی که مصرف الکل در آنها رواج دارد، یکی از علل بروز سیروز، الکل است. همچنین برخی بیماری‌ها نظیر هموکروماتوز، بیماری ویلسون، کمبود آلفا - یک آنتی تریپسین و بیماری دیابت قندی می‌توانند موجب بروز سیروز کبدی شوند.
علویان، مصرف برخی داروها نظیر متوترکسات، آمیودارون و همچنین برخی سموم آفات نباتی را از دیگر علل بروز بیماری‌های سیروز کبدی عنوان و اظهار کرد: برخی بیماری‌های مادرزادی کبدی و همچنین اختلالات ایمنی نظیر هپاتیت خود ایمنی نیز می‌توانند عامل بروز این بیماری باشند.
وی، مهم‌ترین علت سیروز کبدی در اروپا را مصرف بیش از حد و طولانی مدت الکل دانست و افزود: در ایران و منطقه خاورمیانه بیشترین علت این بیماری ابتلا به هپاتیت مزمن "بی" است. باید توجه کرد که از هر 100 نفر بیمار مبتلا به هپاتیت نوع "بی" از نوع حاد، دو تا چهار نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می‌شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری، ممکن است بیماری آنها به سیروز تبدیل شود. بعد از هپاتیت "بی"، ابتلا به هپاتیت مزمن "سی" ، شایع‌ترین علت ابتلا به سیروز کبدی است.