درآمد گردشگری ایران طی دولت یازدهم چقدر است؟

مرتضی رحمانی موحد امروز در نشست خبری همایش گفتمان فرهنگ میهمان نوازی با رویکرد توسعه گردشگری اظهار داشت: درباره حساب‌های اقماری گردشگری با مرکز آمار به جمع‌بندی نهایی رسیده‌ایم قرارداد اولین سال اجرای آن را به زودی منعقد خواهیم کرد.

وی افزود: طبق تعاریف جهانی از گردشگر و طبق آنچه سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده است در غرب آسیا هزینه کرد هر گردشگر رقمی معادل 1520 تا 1750 دلار است که ما برای ایران رقم 1650 دلار را در نظر گرفته‌ایم و با احتساب ورود 19 میلیون و 900 هزار گردشگری طی سال‌های 92 تا پایان سال 95 حدود 32 میلیارد دلار درآمد گردشگری ایران طی دولت یازدهم بوده است.

معاون گردشگری کشور ادامه داد: البته عده‌ای هزینه کرد گردشگر را 270 دلار اعلام می‌کنند که این عدد بدون احتساب اقامت و حمل و نقل است.

رحمانی موحد در خصوص اینکه صدای واحدی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره طرح مجلسی‌ها در خصوص تبدیل سازمان به وزارتخانه شنیده نمی‌شود، گفت: بنده از پیشنهاد دهندگان می‌پرسم که چه شاخص‌هایی برای این طرح داشته‌اند؟ آیا با این طرح، بودجه این سازمان را می‌خواهند بالا ببرند؟ آیا دولتی را که می‌خواهد کوچک تر شود می‌خواهند بزرگ کنند؟ چقدر ضمانت می‌دهند که ۳ عنصر اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هم گسیخته نشود؟

وی تأکید کرد: با تبدیل سازمان به وزارتخانه قطعاً جایگاه گردشگری کشور تنزل پیدا می‌کند، فقط دسترسی‌ها به وزیر بیشتر می‌شود، آیا فقط این مشکل را حل می‌کند؟ آیا مشخص است برای سازمانی که ساختار و عدد بودجه آن معلوم است چه نظارتی می‌خواهند بر آن داشته باشند؟

معاون گردشگری کشور روند گردشگری را بسیار امیدبخش دانست و گفت: ما نباید گردشگری را حوزه‌ای سیاسی بدانیم.