دیابت، پوکی استخوان و چاقی در کمین ایرانیان

گروه اجتماعی- سید حسن هاشمی در همایش «تغذیه سالم؛ سفیران سلامت» که به مناسبت دومین روز از هفته سلامت برگزار شده بود، گفته است؛ وضعیت مصرف لبنیات در کشور را بسیار نامناسب بوده و مصرف لبنیات مردم ایران در مقایسه با کشورهای جهان و منطقه، بسیار پایین است.

به گزارش افکارنیوز، به گفته وی، مصرف بالای نمک، چربی و شکر زمینه‌های بروز بیماری‌های مختلفی را فراهم می‌کند و کارشناسان معتقدند که ممکن است تا 30 سال آینده، یک سوم مردم ایران به دیابت مبتلا شوند بنابراین باید از امروز شروع کنیم تا نتیجه آن را در 30 سال آینده ببینیم.

وزیر بهداشت همچنین میزان اضافه وزن و چاقی در سنین میانسالی در ایران را 70 درصد عنوان کرده  و افزوده است: فرهنگ سلامت مردم نیز باید تغییر کند و والدین، مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.

این نکات را باید به عنوان هشدارهای جدی مورد توجه قرار داد زیرا متاسفانه به مدد تبلیغات فراوان نوشیدنی و نوشابه های گاز دار، مواد غذایی حاوی میزان فراوان نمک مانند نان ها، فست فودها و غذاهای آماده و ... سلامت جامعه در معرض تهدیدهای فراوان قرار گرفته و در صورت ادامه این روند نامناسب تغذیه ای ابتلای بیشتر افراد کشور به فشار خون بالا،‌دیابت، پوکی استخوان، کمبود کلسیم و ... دور از ذهن نخواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که در سال های اخیر سلامت مردم را به مخاطره انداخته،‌ کاهش مصرف لبنیات و حذف آن از سبد خانوار به دلیل گرانی این محصولات است زیرا متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته و برای خانواده هایی با قدرت اقتصادی و درآمد پایین، صرفه ندارد که روزانه  5 تا6 هزار تومان را بابت خرید شیر مورد نیاز افراد خانواده هزینه کنند البته هزینه خرید ماست، پنیر،‌کره و ... را نیز باید به این مبلغ افزود.

با توجه به این روند باید نگران وضعیت سلامت کودکان و نوجوانان بود که به حتم در سنین جوانی و میانسالی با مشکلت جدی فیزیکی روبه رو خواهند شد، متاسفانه اکنون بسیاری از خانواده ها علاوه بر فقر اقتصادی از فقر فرهنگی رنج برده و خرید مواد غذایی بی کیفیت و ناسالم و همچنین لوازم آرایشی را در صدر لیست سبد خانوار خود قرار داده و با این کار در دراز مدت تیشه بر ریشه سلامت استخوان ها و دندان های خود می زنند. 

در کشورهای اروپایی و توسعه یافته، دولت ها و مسوولان بهداشتی برنامه ریزی مناسبی برای ترغیب مردم به مصرف لبنیات و مواد غذایی سالم انجام می دهند به طوری که به مدد آموزش های ارائه شده بیشتر مردم اروپا به ویژه زنان، شیر را مانند آب مصرف کرده و روزانه اقدام به نوشیدن حداقل 6-7 لیوان شیر می کنند این اقدام نتیجه ای جز سرانه مصرف حداقل 350 کیلویی شیر ندارد در حالی که در ایران و در خوشبینانه ترین حالت سرانه مصرف شیر حداکثر به 90 کیلو می رسد و این یعنی مصرف روزانه حداکثر 250 گرم شیر! 

بر اساس آمارهای رسمی تعداد زیادی از مردم کشور از کمبود کلسیم رنج می برند و کاهش مصرف شیر و لبنیات به حتم تاثیرات مخربی بر سلامت نسل فعلی و آینده کشور بجا خواهد گذاشت. 

 دولت و مسوولان حوزه سلامت کشور باید هرچه زودتر با ارائه آموزش های لازم، سبک تغذیه کشور را تصحیح کرده و بستر مصرف بیشتر شیر و لبنیات را فراهم سازند و در مقابل با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه اثرات مصرف شکر، قند، نمک و ... بر سلامت، افراد جامعه را نسبت به مصرف مواد مضر غذایی حساس سازند و در نهایت زمینه های ارتقاء فرهنگ مصرف لبنیات و مواد غذایی سالم در جامعه را نهادینه کنند.

مهرنوش حیدری