رئیس‌جمهور از اشیای جیرفت رونمایی می‌کند

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، پیگیریهای ایران برای جلوگیری از حراج اشیای تاریخی جیرفت در انگلستان با رأی دادگاه انگلیس به نفع ایران به ثمر نشست و ۱۸ شیء تاریخی جیرفت که تحویل سفارت ایران در لندن شده بود بامداد روز جمعه ۱۳ آبان، وارد کشور شد و طی روهای اخیر به موزه ملی ایران انتقال یافت.

روح‌الله احمدزاده کرمانی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در این باره اعلام کرد: ۱۸ شیء تاریخی جیرفت هفته آینده توسط احمدی‌نژاد؛ رئیس‌جمهور در محل موزه ملی ایران رونمایی خواهد شد.

اشیای تاریخی جیرفت طی سال های اخیر به طور غیرقانونی از کشور خارج شده بود و گالری معروف فروش اشیای عتیقه " برکت " تصمیم به حراج این اشیا گرفته بود که با طرح شکایت سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تلاش مرکز حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در دادگاه های انگلیس سرانجام پس از ۷ سال این اشیاء با رأی دادگاه تجدیدنظر انگلیس به ایران باز می‌گردند.

این اشیای تاریخی شامل دو کوزه، ۵ جام، ۶ گلدان، یک کاسه، یک ظرف و ۳ وزنه است که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی در حفاری‌های غیرمجاز به دست قاچاقچیان عتیقه افتاد.

یوسف مجیدزاده؛ سرپرست کاوش‌های باستانشناسی جیرفت معتقد است که تمدن جیرفت تمدنی باستانی است که حداقل ۵۰۰۰ سال قدمت تاریخی دارد.

دادگاه انگلیس یک بار درخواست ایران را برای بازپس‌گیری اشیای تاریخی جیرفت در فروردین ۱۳۸۶ رد کرد و به گالری برکت اجازه داد که آنها را به حراج بگذارد اما سازمان میراثفرهنگی پس از آن که فائز برکت پیشنهاد ۱۵۰هزار پوندی‌ برای هزینه‌های نگهداری از اشیای تاریخی را نپذیرفت، از دادگاه درخواست تجدید نظر کرد.

پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر به نفع سازمان میراثفرهنگی، فائز برکت؛ مالک حراجی اشیای عتیقه نیز درخواست تجدید نظر کرد و حکم این تجدیدنظر به نفع ایران صادر شد.

برخی کارشناسان جدای از ارزش فرهنگی و تاریخی برای این آثار، ارزش مادی ۳۰ میلیارد دلاری را تخمین زدهاند.