افسردگی چیست؟

با توجه به اهمیت موضوع و شیوع این بیماری آیا می‌دانید افسردگی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود، گفتگویی را با دکتر سحر انصاری، روانپزشک انجام داده که در ادامه می‌خوانید: 

وی در ابتدا گفت: وزارت بهداشت اخیرا آماری را در مورد شیوع بیماری افسردگی در ایران ارائه داده که قابل تامل است . وزارت بهداشت شیوع افسردگی را حدود 12.7 درصد در رنج اعلام کرده است که اکثرا در سنین 15 تا 63 سال می باشند و به عبارتی 6 میلیون و 400 هزار نفر درگیر بیماری افسردگی در ایران می‌باشند که رقم بسیار بالایی است. طبق آمار به دست آمده این بیماری در بین خانم‌ها شایع‌تر بوده و حدودا دو برابر آقایان می‌باشد.

دکتر انصاری ادامه داد: افسردگی یک بیماری اختصاصی نیست بلکه در تمامی سنین هم در زنان و هم در مردان ظاهر می‌شود و در افراد بالای سن 400 سال بیشتر از سنین دیگر مشاهده می‌شود.

 

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که "علایم بیماری افسردگی چیست" ، عنوان کرد: از دیدگاه روانشناختی افرادی که مبتلا به افسردگی هستند دارای یکسری علایم هستند که عبارتند از دارای خلق افسرده و غمگین، احساس بی لذتی از عواملی که قبلا از آن لذت می‌بردند مانند دیدن اقوام، خوردن غذای مورد علاقه و. . . که قبلا فرد را شاد می‌کرد ولی دیگر این اتفاق نمی افتد ، احساس بلاتکلیفی نسبت به امور زندگی، اختلال در خواب به شکل پرخوابی یا کم خوابی و در برخی مواقع نیز به شکل گسستگی در خواب شب مشاهده می‌شود، اختلال در اشتها به صورتی که میل به غذا خوردن در فرد افزایش یا کاهش می‌یابد و فرد دچار چاقی یا لاغری می‌شود ، اختلال در رفتار فرد به صورتی که افراد افسرده در رفتار و انجام امور زندگیشان کند شده و حتی در برخی موارد بخصوص در جوانان به صورت تندی و پرخاشگری در رفتار نمایان می شود . وی ادامه داد: پرحرفی ناشی از وجود اضطراب در افراد مبتلا به افسردگی به میزان 70 الی 80 درصد مشاهده می شود .

 

وی عنوان کرد : یکی از علایم مهم افسردگی در افراد، افکار مداوم و تکرار شونده در مورد مرگ است، بدین گونه که فرد به طور مداوم و هر روز به مرگ یا اقدام به خودکشی فکر می‌کند یا اقدام به خودکشی می کند. فرد افسرده در عملکرد روزانه خود مانند کار، تحصیل، روابط اجتماعی بین فردی و. . . دچار اختلال می باشد و توان انجام آنها را ندارد. 

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که "علل شیوع بیماری افسردگی در بین خانم ها چیست"، بیان کرد: شیوع بیماری افسردگی در بین خانم‌ها علل مختلفی دارد که یکی از آنها این است که آنها بیشتر به روانپزشک مراجعه می‌کنند ودیگری اختلال در هورمون‌های خانم‌ها است مانند اختلال در هورمون ها در دوران بارداری، پس از دوران بارداری و. . . همچنین اختلال درهورمون ها بر اثر وجود بیماری تیروئید و... که همگی از عوامل شیوع این بیماری در خانم‌ها می‌باشند. 

وی اظهار کرد: در صورتی که علایم افسردگی در فرد به مدت دو هفته و در اکثر روزها مشاهده شود فرد باید به پزشک مراجعه کرده و مراحل درمان را آغاز کند. این روانپزشک در پاسخ به این سوال که" راه‌های درمان افسردگی چیست" ، بیان کرد: پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی دو راه درمان دارویی و درمان غیر دارویی را درخواست می‌کنند.

 

وی ادامه داد: درمان غیر دارویی یا روان درمانی شاخه‌های مختلفی دارد که عبارتند از راهکارهای شناختی- رفتاری، تغییر سبک زندگی فرد، تغییر در تغذیه و انجام ورزش و سرگرمی های مورد علاقه، تصحیح و افزایش روابط اجتماعی و بین فردی ، اصلاح خطاهای شناختی که توسط مشورت با دوستان و افراد معتمد صورت می‌گیرد. 

این روان پزشک عنوان کرد: با توجه به اینکه افسردگی یک بیماری جسمی- روانی است می‌تواند در روان افراد نشانه‌های مختلفی را از خود بروز دهد ودر هر کس میزان و ابعاد این نشانه‌ها با دیگری متفاوت است به گونه ای که در نوجوانان و کهنسالان به نوع های مختلف خود را نمایان می‌کند. 

وی در پایان توصیه کرد: به محض اینکه علایم افسردگی در بدن تان مشاهده شد هر چه زودتر یک وقت ملاقات با پزشک‌تان تعیین کنید زیرا هرچه دیرتر جهت درمان این بیماری اقدام شود، این بیماری پیشرفته شده و درمان آن سخت‌تر می‌شود و در صورتی که نیاز به درمان دارویی باشد بدن به دارو مقاوم‌تر شده و اثر کمتری دارد و افسردگی شدیدتر و پیشرفته‌تر می‌شود.