برخورد جدی با  442 واحد آلاینده در پایتخت
محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: از 10 هزار واحد پایش شده در استان تهران، 442 واحد آلاینده در سال گذشته شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی شد.
 
رستگاری ادامه گفت: از این تعداد واحد آلاینده 141 واحد به علت آلایندگی هوا، 202 واحد به علت پساب صنعتی و 178 واحد به دلیل آلودگی پسماند شناسایی شدند که برخی از این واحدها از نظر آلایندگی هوا و پساب صنعتی و یا پساب صنعتی و آلودگی پسماند مورد پایش قرار گرفته اند. 
 
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص محیط زیست گفت: در تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده محیط زیست ذکر شده که هر واحدی که از نظر محیط زیست آلاینده باشد باید یک درصد از فروش خود را به علت آلایندگی به محیط زیست پرداخت کند.
 
وی ادامه افزود: متاسفانه یک درصد فروش واحدهای آلاینده به شهرداری های سراسر کشور واریز می شود و هیچ گزارشی از شهرداری ها به محیط زیست داده نمی شود که این عوارض بابت چه مواردی هزینه می شود. 
 
رستگاری گفت: در واقع یک ضعف قانونی در این ماده وجود دارد که باید توسط مسئولان این قانون بازنویسی صورت بگیرد، چرا که هیچ نظارتی بر عوارض پرداختی محیط زیستی آلاینده وجود ندارد. 
 
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در ادامه تصریح کرد: در سال 94، 235 واحد آلاینده از سوی محیط زیست استان تهران شناسایی شد که در سال 95 آمار دو برابری واحدهای آلاینده در استان تهران ثبت و ضبط شده است.
 
وی در ادامه افزود: کیفیت هوای تهران در 4 سال اخیر بهبود چشمگیری داشته به صورتی که از 44 درصد در روزهای آلوده به 24 درصد رسیده است. یعنی کل سال 92 هوا 44 درصد آلوده بود و در سال 95 آلایندگی هوا به 24 درصد رسید. همین اتفاقات به دلیل اقدامات مناسبی بود که انجام شد. اما این نیاز به ورود همه دستگاه‌های اجرایی دارد تا هوا به شرایط مطلوبی برسد.