حجت الاسلام نجف نجفی روحانی گفت: یکی از کارهای بسیار پسندیده و با ارزش ،جریان استقبال از رائر خانه خدا و دیدار با اوست که در روایات بر آن تاکید شده است. امام صادق (ع) فرمود: کسی که با حاجی ملاقات کند و با او مصافحه کند، مثل کسی است که حجرالاسود را لمس کرده است. امام سجاد (ع) فرمود: ای کسانی که حج بجا نیاورده‏ اید، بشارت بر شما باد به حاجی‏ها هنگامی که بر می‏گردند، پس با آنها دست دهید و آنها را بزرگ دارید که این کار بر شما لازم است و در اجر آنها شریک خواهید شد.

به گزارش مهر، نجفی روحانی روحانی ارشد بعثه مقام معظم رهبری افزود: کسانی که به استقبال زائر خانه خدا و حرم شریف نبوی و ائمه مظلوم بقیع می روند، اجر و پاداش آنان به اندازه اثر پذیری از معنویت و معطرشدن به بوی عطر معنویت نبوی و تحول و رنگ الهی به خود گرفتن است و همچنین رعایت عفاف و حجاب فاطمی در بانوان است.

مسئول امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه گفت: استقبال کنندگان عزیز باید توجه داشته باشند سفر حج غیر از سفر به کشورهای اروپایی و غیراسلامی است و دارای جایگاه عظمت آفرین و عزت بخشی است و زائر خانه خدا نیز شأن و حرمت والایی دارد. بنابر این، استقبال زائران خانه خدا را تبدیل به کار معنوی نمایند و از هر گونه معصیتی دور نگهدارند.
بسیار پسندیده است که خود زائران نیز از قبل به نحو شایسته ای زمینه یک استقبال معنوی و دور از هری گونه گناه و هنجارشکنی را آماده نمایند، تا نقض غرض از این سفر الهی و معنوی پیش نیاید.

نجفی روحانی افزود: هرساله در بازگشت زائر خانه خدا هزینه بسیار هنگفتی برای آذین بستن، چراغانی، نصب پلاکاردهای خوش آمدگویی، تهیه دسته گل و ذبح گوسفند صورت می گیرد، چون اگر برای هر زائر یک دسته گل و به طور میانگین برای هر زائر سه عدد پلاکارد و یک گوسفند قربانی و هزینه سالن، غذا، میوه و شیرینی محاسبه شود، مبلغ بسیار هنگفتی هزینه می شود که گاهی از هزینه اصل سفر حج بیشتر می شود.

این عضو حوزه فرهنگی بعثه افزود: اگر چه در روایات بر تکریم و احترام زائر خانه خدا و ولیمه دادن تاکید شده است، ولی باید توجه داشت ولیمه دادن واجب نیست، بلکه جزو مستحبات است و اگر ولیمه برای تشریفات و چشم و هم چشمی صورت گیرد، جنبه ارزشی ندارد و در صورت اسراف و تبذیر حرام هم خواهد بود.

حجت الاسلام نجفی روحانی گفت: زائری که به سرزمین وحی رفته ، صورت را به پرده کعبه مالیده ، پیشانی بر خاک عرفات نهاده و معرفت پیدا کرده و در مشعر الحرام وقوف نموده و برشعورش افزوده شده و شیطان و شیطان‏زادگان را از خود دورکرده است و تصمیم گرفته که از شیطان پیروی نکند، حال اگر در برگشت از این سفر روحانی، زمینه گناه و معصیت فراهم شود، گو اینکه در دانشگاه عرفان و معرفت و شعور سرزمین وحی درسی نیاموخته و شیطان را رمی نکرده است.