سرنوشت مبهم مرزبان ایرانی حادثه میرجاوه

 ساعت حوالی 18 روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه، 12 تن از مرزبانان کشور در هنگ مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان برای گشت زنی آماده می‌شوند.

در میان آنها 3 تن نیرو کادر و 9 تن سرباز هستند. منطقه ناامن است. این را سربازان به خوبی می‌دانند به همین خاطر است که هر کدامشان قبل از هر بار رفتن به منطقه برای آخرین بار با خانواده‌هایشان وداع کرده اند. 

شاید خیلی هایشان بارها در خواب حمله اشرار را دیده بودند و شاید درگیری، به کابوسی همیشگی برای آنها تبدیل شده بود. کابوسی که ساعت 19 روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه برای 12 سرباز وطن به واقعیت تبدیل شد.

 

در آن ساعت نیروها به گشت زنی که مشغول می‌شوند به یکباره مورد حمله اشرار قرار می‌گیرند. تروریست ها از داخل خاک کشور پاکستان با استفاده از سلاح های دور برد اقدام به تیراندازی علیه مرزبانان ایرانی کرده و 12 مرزبان را زخمی می‌کنند. پس از زخمی شدن سربازها، تیر خلاص به شقیقه 9 مرزبان ایرانی شلیک می‌شود. 

2 تن از سربازان نیز که مورد حمله قرار گرفته اند پس از مصدوم شدن خود را پشت درختان نه چندان بلند که در آن منطقه بی آب و علف وجود دارد پنهان می‌کنند و موفق می‌شوند از این درگیری جان سالم به در آورند.

 

در این میان اما تکلیف یک تن از سربازان در هاله ای از ابهام قرار دارد. گفته می‌شود وی پس از مصدومیت از سوی گروه تکفیری تروریستی جیش الظلم که مسئولیت این درگیری تروریستی را عهده دار شده به گروگان گرفته شده است. 

اکنون وضعیت سعید براتی سرباز 24 ساله اهل شهرستان "آشخانه" از توابع استان خراسان شمالی نامشخص است.

 

برای بررسی وضعیت این سرباز مفقود خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت و گویی را با "ولی براتی" پدر سعید  براتی داشته است.

 

وی در رابطه با وضعیت فرزند خود می‌گوید: فردای روز حادثه فردی که خود را یکی از فرماندهان هنگ مرزی میرجاوه معرفی کرد با من تماس گرفت و گفت که آیا از وضعیت فرزند سربازتان اطلاعی دارید که من آن زمان جا خورده و ابراز بی اطلاعی کردم. در پاسخ گفتم که پسرم هیچ گاه از خدمت سربازی فرار نمی‌کند. او با پای خود به سربازی رفته و بدون یک ساعت مرخصی پست خود را ترک نمی‌کند.

 

وی می افزاید: پس از اینکه متوجه سوال فرد پشت خط تلفن شدم آن فرمانده با صدایی لرزان به من گفت که در درگیری اشرار با مرزبانان ایران در مرز میرجاوه، 9 تن از نیروها به شهادت رسیده ،‌ 2 تن مصدوم شده و در بیمارستان هستند و از وضعیت فرزند من نیز اطلاعی در دسترس نیست.

 

پدر این سرباز با اشاره به مباحث ضد و نقیض مطرح شده پیرامون وضعیت فرزندش می‌گوید: یکی از سربازان مصدوم حادثه عنوان کرده که اشرار یکی از سربازان ایرانی را در حالی که مصدوم بوده است با خود برده اند. با این صحبت ها گمان می‌شود که آن سرباز فرزند من باشد اما هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت او نداریم و مسئولان نیز پاسخ قطعی به ما نداده اند. برخی می‌گویند که شاید فرزند من نیز به شهادت رسیده است و تنها جنازه او از کشور خارج شده است.

 

براتی در خصوص وضعیت سایر اعضای خانواده خود پس از شنیدن خبر مفقود شدن سعید می‌گوید: سعید فرزند بزرگ من است. او در رشته حسابداری تحصیل کرد و وارد دانشگاه نیز شد. سعید همواره الگوی سه برادر کوچکتر خود بود و پس از اعلام خبر مفقود شدن او شرایط خانواده به شدت بر هم خورده است. مادرش نیز توان راه رفتن را از دست داده و اکنون چند روزی است که زمین گیر شده است.

 

وی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون مذاکره اشرار با مسئولان ایرانی می‌گوید: تمام این صحبت ها تنها در حد حدس و گمان است و هنوز هیچ فرد مسئولی در رابطه با مذاکره با اشرار موضوعی را مطرح نکرده است. درخواست ما این است که هر چه سریع تر تکلیف فرزند من مشخص شود و اگر قرار است مذاکره ای صورت گیرد این کار به نتیجه رسد.

 

پدر این سرباز در رابطه با زمان اعزام فرزندش به هنگ مرزی میرجاوه می گوید: سعید دوران آموزشی خدمت خود را در بیرجند پشت سر گذاشت و گمان نمی‌کردیم که پس از دوران آموزشی، وی مجبور شود که در نقطه ای مرزی خدمت کند. روزی که مشخص شد سعید باید به هنگ مرزی میرجاوه رود، تمام اعضای خانواده به شدت نگران شدند. به خوبی می‌دانستیم که آن منطقه چقدر خطرناک است و سعید نیز در مدت 3 ماهی که از حضورش در این منطقه می‌گذشت طی تماس هایی که با خانواده داشت این موضوع را تایید کرد.

 

براتی با ابراز نگرانی از وضعیت فرزند خود می‌گوید: پسر من شخصیت آرام و مظلومی دارد. تنها امید خانواده ما این است که او در زمان اسارت دچار سختی نشود و این اکنون به آرزوی تمام اعضای خانواده تبدیل شده است. هر لحظه در فکر تیر خلاص اشرار هستیم و تحمل این وضعیت برای ما بسیار دشوار است. 

 

طی دهه اخیر بیش از 380 مرزبان ایرانی از سوی اشرار پاکستان به شهادت رسیده و حدود 800 تن دیگر نیز جانباز شده اند. در این شرایط امید می‌رود رد زنی ها برای یافتن نشانی از سعید براتی سرباز مفقود شده به نتیجه رسیده و این سرباز به میهن بازگردد.