آمار بالای تولد کودک معلول در کشور

انوشیروان محسنی‌ بندپی گفت: توسعه پایگاه  سلامت اجتماعی به همراه توسعه پایگاه‌های اورژانس اجتماعی در شهرهای محروم و دورافتاده در سال جاری دنبال می شود.

وی ادامه داد: غربالگری ژنتیک نیز اقدام موثر دیگری بوده که از تولد نوزادان معلول پیشگیری می کند به همین منظور حتی قبل از ثبت قانونی ازدواج، گواهی انجام غربالگری ژنتیک اجباری شده است.

محسنی گفت: این غربالگری برای شناسایی افرادی است که زمینه اختلالات ژنتیک دارند به همین منظور اجباری کردن غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج به کاهش تولد نوزاد معلول کمک می کند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند گفت: بنابراین زوجینی که تشخیص داده می شوند در معرض خطر هستند می توانندبرای مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: البته نبود و کمبود مراکز ژنتیک برای انجام این غربالگری‌ از مشکلات این برنامه است که قرار شده بنا به توافقی که با وزارت بهداشت صورت گرفته به زودی تعدادی از پزشکان برای ارائه این خدمات به بهزیستی ملحق شوند و خدمات تخصصی بهزیستی در استان‌های محروم توسعه یابد. 

وی تصریح کرد: هزینه‌های این آزمایش ها نیز چون گران است قرار شده منابع حاصل از افزایش 15درصدی حق‌التحریر ثبت طلاق، در بودجه سنواتی بهزیستی و کمیته امداد بیاید تا هزینه‌های آزمایش ژنتیک برای مددجویان این دو نهاد رایگان شود.

محسنی گفت: در سال گذشته 40 هزار زوج در این طرح غربالگری شرکت کردند که از این تعداد 30 درصد نیاز به مشاوره و 20 درصد آزمایش ژنتیک انجام دادند.