محیط زیست مهمترین اولویت برنامه ششم توسعه
 محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا ضمن تشریح برنامه ششم توسعه در ایران و موضوعات محیط زیستی  مربوط به آن اظهار داشت: از سال 1950 و بعد از جنگ جهانی دوم تقریبا همزمان با آغاز اجرای برنامه های توسعه در سایر کشورها، برنامه های توسعه در ایران نیز آغاز شد.
 
وی با اشاره به اینکه تا امروز ده برنامه میان مدت 7 ساله و 5 ساله در ایران اجرا شده است، افزود: 5 برنامه توسعه کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا شد و 5 برنامه توسعه پس از پیروزی انقلاب اجرایی شد.
 
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز 40 روز از آغاز برنامه یازدهم توسعه ایران یا همان برنامه ششم بعد از انقلاب اسلامی گذشته است، گفت: تفاوت اساسی بین برنامه یازدهم با 10 برنامه سابق در این است که در 10 برنامه گذشته محور و موضوع و اولویت عمدتاً صنعت، توسعه زیرساخت ها برای پیشرفت و توسعه کشور بود اما در برنامه یازدهم ضمن اینکه رشد 8 درصدی را در اقتصاد کشور دنبال می کنیم محوریت این برنامه محیط زیست است.
 
نوبخت با اشاره به اینکه در 10 برنامه سابق که به دنبال توسعه کشور و گسترش زیرساخت ها بود، توسعه در کنار تخریب محیط زیست قرار داشت ولی بعد از 10 برنامه به اینجا رسیده ایم که در برنامه یازدهم تلاش می‌کنیم تخریب های سابق جبران شود.
 
رئیس سازمان برنامه بودجه کشور با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه 4 هدف مهم برای حفاظت از محیط زیست طراحی شده است، گفت: کاهش آلاینده ها، جلوگیری از تخریب منابع و احیای آن ها، حفاظت و احیای تنوع زیستی و حکمرانی خوب محیط زیست 4 هدفی است که در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
 
وی افزود: به منظور کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی 4 راهبرد، شامل توسعه اقتصاد کم کربن، توسعه فناوری های سبز، بهبود کیفیت آب و هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دنبال می شود.
 
معاون رئیس‌جمهور  در ادامه با  اشاره به اینکه سند اقدام مشترک کشور در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به تصویب هیئت وزیران رسید، گفت: برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای از سال 2017 تا2021 ، سال به سال اهداف کمی مشخص شده است. برای یک چنین راهبردی 7 سیاست در برنامه ششم توسعه اتخاذ شده است؛ استفاده از ابزارهای مالی و پولی برای کاهش استفاده از گازهای گلخانه‌ای، توسعه پوشش‌های گیاهی برای جذب گازهای گلخانه‌ای، فناوری های جذب گازهای گلخانه‌ای، توانمند سازی کشور برای جذب منابع مالی بین‌المللی از جمله این سیاست ها است.
 
نوبخت تاکید کرد: دستیابی به این  اهداف کمی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بدون مشارکت بین‌المللی در زمینه مالی قابل تحقق نیست. چون اهداف بلندی را اتخاذ کرده‌ایم.
 
وی در ادامه افزود: بازنگری در قوانین مربوط به کمک سازمان های بین‌المللی، اعطای وام‌های کم بهره به تولیدکنندگان جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و توسعه فناوری‌های پاک و غیرآلاینده نیز جزو هفت سیاست اتخاذ شده در برنامه ششم توسعه به منظور تحقق اهداف توافقنامه پاریس است.
 
نوبخت در ادامه با اشاره به اقدامات اجرای در پیش گرفته شده به منظور تحقق این اهداف اظهار کرد: تدوین استانداردهای انتشار گازهای گلخانه‌ای، روزآمد کردن انتشار گاز های گلخانه ایف استفاده از سازوکارهای اقتصادی، تسهیل واردات فناوری های کاهش گازهای گلخانه ای، کنترل محل های دفع پسماندهای شهری برای کنترل گاز متان، شناسایی امکان پذیری تزریق گازهای گلخانه ای در اعماق زمین از جمله اقداماتی است که به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در ایران انجام شده است.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه دولت یازدهم عنوان دولت محیط زیست را از آن خود کرده است، گفت: نباید فراموش کنیم اگر این دولت نبود چیزی به عنوان دریاچه ارومیه وجود نداشت. دولت با وجود تنگناهای مالی، با مدیریت و تزریق منابع مالی این دریاچه را احیا کرد.
 
نوبخت اظهار کرد: اگرچه همه ما از آلودگی هوا رنج می بریم اما باید تاکید کنم که تعداد روزهای سالم و پاک در این دوره، سال به سال بیشتر شده است اما ما هنوز در آغاز راه هستیم و امیدواریم با توجه دولت یازدهم به محیط زیست بتوانیم در آینده از نتایج اجرای این برنامه سخن بگوییم.
 
گفتنی است؛ کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا امروز (10 اردیبهشت) در مرکز همایش های بین‌المللی سازمان حفاطت محیط زیست با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، نماینده مقیم سازمان ملل در تهران ، کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا در حال برگزاری است.