راه هایی برای یادگیری بیشتر دانش آموزان

امیر اسحاقی مشاور حافظه و یادگیری با بیان این مطلب اظهار داشت:  برخلاف تصور بسیاری از افراد، چندین بار مطالعه کردن یک مطلب باعث افزایش یادگیری نمی شود بلکه اجرای این شیوه، نشانه عدم تمرکز و تسلط نداشتن بر محتوا است. 

وی تصریح کرد: تکنیک های نوین یادگیری بر تندخوانی استوار است، چراکه افراد بجای لب‌خوانی، صامت‌خوانی را آموزش می‌بینند و به جای کلمه خوانی عبارت خوانی می کنند درحالی که تصور سنتی هنوز یادگیری را در حفظ کردن کلمه به کلمه یک متن می‌داند؛ موضوعی که حتی باعث بی علاقه شدن افراد نسبت به مطالعه می شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید هنر جا گذاشتن خردمندانه مطالب اضافی را آموزش ببینند افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد، اغلب کتاب‌های آموزشی حدود 10 درصد موارد مهم و کلیدی دارند و 90 درصد الباقی برای تشریح و توضیح بخش مهم نوشته شده است، برهمین اساس اگر افراد بتوانند بخش های غیر مهم را از روند مطالعه خود حذف کنند، می‌توانند با تمرکز و سرعت بیشتری مطالعه داشته باشند.

 این مدرس حافظه ادامه داد: بسیاری از والدین به فرزندان خود تاکید می‌کنند که برای یادگیری بهتر، اقدام به لب خوانی و بلند خوانی کنند درحالی که همین روش باعث افزایش خستگی، گرسنگی، اضطراب، عدم تمرکز و سرعت پایین در مطالعه می‌شود.

 اسحاقی ابراز داشت: ذهن انسان برای حفظ هر قطعه از اطلاعات به هشت ثانیه زمان نیاز دارد به همین دلیل در هنگام مطالعه و یا یادگیری به هیچ وجه نباید کار دیگری مانند خوردن، آشامیدن و حتی تکان دادن خودکار را انجام داد، چراکه با انجام کارهای مختلف، فرصت تمرکز کردن از ذهن گرفته می شود.

 اسحاقی خاطر نشان کرد: افزایش توان یادگیری کار پیچیده ای نیست فقط باید شیوه های سنتی را کنار گذاشت به طور نمونه مطالب یاد گرفته شده را نباید بلافاصله مرور کرد، مطالب یاد نگرفته را نیز نباید پشت سر هم و پی در پی مطالعه کرد این تکرار باعث یادگیری نمی شود بلکه باید مطلبی را تا پایان یک فصل مطالعه کرد و پس از اندکی تأمل، آن مطالبی را که یاد نگرفته‌ایم، مرور کنیم.