چطور بیماری انگلی را کنترل کنیم؟

چند وقتی است که دچار خارش شده و خیلی بی‌قراری می‌کند، هرچه غذا به او می‌دهید وزن اضافه نمی‌کند، دردهای شکمی دارد و... همه اینها در کودک‌تان می‌تواند نشانه ابتلا به انگل باشد. شاید لازم باشد آزمایش بدهد تا اطمینان پیدا کنید اما اگر او به انگل مبتلا بود، نگران نشوید. گاهی اوقات کودکان ممکن است به سادگی دچار انگل شوند و آن را از محیط مدرسه یا فضاهای عمومی به بدن خود راه داده باشند. این بیماری قابل درمان است و بعد از درمان علاوه بر رفع ناراحتی‌هایش، شاهد تپل شدن کودک‌تان هم خواهید بود. این مطلب را بخوانید تا درباره انگل و راه‌های درمان آن بیشتر بدانید.

انگل در کودکان را  چطور درمان کنیم؟
دکتر علی‌اکبر کوشانفر، متخصص اطفال در این باره می‌گوید:  انواع مختلف انگل وجود دارد و برای درمان موثر آن، ابتدا باید تشخیص دهیم از کدام نوع است. ممکن است توصیه‌های بهداشتی و غذایی مختلف مثل رعایت بهداشت و توجه به تغذیه برای فرد و اعضای خانواده او داشته باشیم. مهم‌ترین نکته شستن دست‌ها و استفاده از آب و غذای بهداشتی است. پزشک بعد از بررسی دارو تجویز می‌کند. استفاده از برخی داروها باتوجه به شرایط بیمار می‌تواند مناسب باشد که حتما باید با دستور پزشک مصرف شود چراکه برخی داروها برای کودکان زیر دو سال تجویز نمی‌شود. گاهی به‌دلیل سختی مصرف قرص در کودکان ممکن است از شیاف برای درمان استفاده کنیم. حتما باید تا پایان درمان و از بین رفتن کامل انگل‌ها از بدن کودک‌تان باید درمان با مشورت پزشک ادامه دهید. گاهی اوقات برخی والدین پس از چند روزی که از شروع درمان می‌گذرد ممکن است ادامه درمان را رها کنند و تصور کنند که بهبود حاصل شده است. اما باید بگوییم که دوره درمان باید کامل اتفاق بیفتد و پایان آن به تشخیص پزشک است. استفاده از ویتامین C هم می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد و پزشک ممکن است آن را به‌عنوان مکمل تجویز کند.

 

این نشانه‌ها، یعنی انگل!
اگر بخواهید تعریف دقیقی درباره انگل داشته باشید باید بگوییم انگل، موجود زنده‌ای است که داخل یا روی بدن موجود زنده دیگری زندگی‌ و از بدن او تغذیه می‌کند. انواع روده‌ای انگل‌ها در لوله گوارش انسان یا سایر حیوانات زندگی و تکثیر پیدا می‌کنند. شما معمولا انگل را در فرزندتان از طریق وجود کرمک در مدفوع، خارش مقعد، ناراحتی‌های گوارشی، لاغری بیش از حد، دل‌دردهای متناوب، جاری شدن آب دهان، دندان‌قروچه هنگام خواب (این نوع دندان‌قروچه باید از دندان‌قروچه عصبی تشخیص داده شود)، کم‌خونی و آزمایش خون و مدفوع می‌توانید تشخیص دهید. 

چطور فرزندتان به انگل مبتلا می‌شود؟
انتقال انگل از فردی به فرد دیگر آن‌قدر سریع و آسان است که معمولا گفته می‌شود اگر یک نفر در خانواده به انگل مبتلا باشد، احتمالا افراد دیگر خانواده هم به آن دچار هستند مگر آنکه نکات بهداشتی را به درستی رعایت کنند. کودکان معمولا در مهدکودک، مدرسه، محیط بازی و... که محیط‌های عمومی هستند و شاید به‌دلیل شیطنت توجهی به مسائل بهداشتی نداشته باشند، در معرض ابتلا به انگل‌ها قرار دارند. انگل‌ها معمولا به‌دلیل عدم رعایت بهداشت و از طریق مدفوع، آب، خاک، غذا یا موادغذایی، سبزی و سبزیجات و دست آلوده به دیگر افراد منتقل می‌شود. به بیان دیگر مهم‌ترین راه انتقال انگل‌های روده‌ای، از طریق تماس با تخم انگل‌هاست. 

 انگل به کودک‌تان حمله نکند
 بهترین راه پیشگیری از ابتلا به انگل، رعایت بهداشت فردی است. برای رعایت بهداشت و پیشگیری از انگل باید کارهای زیر را انجام دهید: 
 شستن دست‌های فرزندتان پیش از غذا
شست‌وشوی دست کودکان بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و حتی ورود به سرویس بهداشتی 
کوتاه کردن و شستن ناخن‌ها همراه شست‌وشوی دست‌ها (ناخن‌ها مکان مناسبی برای انگل‌ها هستند، پس توجه زیادی به بهداشت ناخن‌ها داشته باشید) 
جلوگیری از دست زدن کودکان به گلدان، چمن یا کار در باغچه یا ‌شست‌وشوی دست کودکان بعد از دست زدن به گل یا فضای سبز پارک‌ها 

  شست‌وشوی کامل و میکروب‌زدایی میوه و سبزیجات مصرفی خانواده
  خوب پختن مواد غذایی خصوصا گوشت و سبزیجات
  استفاده از آب آشامیدنی و تصفیه شده و حتی‌المقدور و حداقل در سفرها استفاده از آب جوشیده
  ضدعفونی کردن مرتب سرویس بهداشتی و حمام منزل
   شست‌وشوی مرتب ملحفه‌ها و لباس‌های کودک 

غذا درمانی
نکات تغذیه‌ای مهمی درباره درمان انگل وجود دارد که باید رعایت کنید. استفاده فرزندتان از شیرینی و شکلات، آبمیوه و کربوهیدرات‌های ساده را کنترل کنید. سیر، سرکه، چغندر، پیاز، گشنیز، هویج، آناناس، توت و... همگی برای درمان انگل مفید هستند. پس اگر می‌توانید مصرف این غذاها را برای فرزندتان تدارک ببینید. نوشیدن آب فراوان هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کُشتن انگل‌ها با طب سنتی 
زکریای رازی معتقد است آویشن در از بین بردن انگل‎های روده موثر است و همچنین خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدقارچ دارد. تخم کدوحلوایی، سرکه، سیر، دمنوش دارچین، رازیانه و سیاهدانه همگی جزء مواردی هستند که در درمان انگل مفید هستند اما باید بتوانید این مواد غذایی را به خورد کودک‌تان بدهید.  حتما قبل از مصرف این گیاهان دارویی با متخصص کودکتان یا متخصص طب سنتی مشورت کنید.