حجت الاسلام امینی در حاشیه برگزاری آزمون تصدی امر قضا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر از سراسر کشور در این آزمون شرکت کردند افزود : حدود یک ماه دیگر اسامی قبول شدگان، بیش از دو برابر ظرفیت، اعلام می شود که از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر با مصاحبه علمی و گزینش قبول می شوند. معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه گفت : امسال ۳۰۰ نفر هم از میان روحانیان و فارغ التحصیلان دانشکده علوم قضایی و نخبگان و استعداد های برتر برای تصدی امر قضا پذیرفته می شوند.

حجت الاسلام امینی با بیان اینکه هم اکنون حدود هشت هزار قاضی در کشور مشغول خدمت هستند افزود: باتوجه به اینکه تعدادی زیادی از آنان در آستانه بازنشستگی هستند و قضاوت در بسیاری از موارد تخصصی شده است و این مسئله یکی از علتهای اطاله دادرسی می باشد، برای برطرف شدن این مشکل به قضات جدید نیاز داریم. معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضاییه تا پایان این برنامه مجوز استخدام ۸۰۰ قاضی را در هر سال دارد.

مدیر کل آموزش قضات قوه قضاییه و دبیر اجرایی آزمون تصدی امر قضا هم در حاشیه برگزاری این آزمون در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما در تعریف نخبه های دانشگاهی برای تصدی شغل قضا گفت: اعضای بنیاد ملی نخبگان و کسانی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دو رشته حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی از هر یک از دانشگاه های کشور از جمله دولتی، آزاد و پیام نور معدل بالای ۱۸ را کسب کنند، می توانند به عنوان نخبه و بدون آزمون کتبی در مصاحبه های علمی تصدی امر قضا شرکت کنند.

موحدیان افزود : معیار معدل برای برخی از دانشگاه های تراز اول کشور از جمله دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تهران ۱۷ به بالا است. وی ادامه داد : دانشجویان مقطع دکتری و یا فارغ التحصیلان این مقطع در دو رشته فوق بدون شرط معدل، نخبه محسوب می شوند و می توانند بدون آزمون کتبی در مصاحبه های علمی تصدی امر قضا شرکت کنند. آقای موحدیان افزود : این افراد پس از قبولی در مصاحبه علمی و گزینش برای تصدی امر قضا پذیرفته می شوند. مدیر کل آموزش قضات قوه قضاییه با بیان اینکه جزییات شرایط درپایگاه اینترنتی معاونت آموزش قوه قضاییه به نشانی www.lawtraining.ir موجود است گفت : این افراد تا پایان امسال فرصت دارند نام نویسی و مدارک خود را ارسال کنند.