این استان ها نمی توانند خون اهدا کنند

علی اکبر پور فتح الله گفت: افراد می‌توانند  در سراسر کشور اقدام به اهدا خون کرده و این طور نیست که حتما یک فرد مجبور باشد  در استان محل سکونت خود خون اهدا کند.

وی افزود: شهروندان با مراجعه به مراکز انتقال خون استان‌ها می‌توانند کار انتقال خون را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان انتقال ‌خون ایران با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها در اخذ خون از شهروندان بعضی از استان‌های کشور تصریح کرد: در برخی از نقاط کشور کانون مالاریا گزارش شده و برای جلوگیری از اشاعه بیماری مالاریا، افرادی که از استان‌های واقع در این نقاط، راهی شهرهای دیگر می‌شوند برای اهدا خون با ممنوعیت مواجه هستند و تنها می‌توانند در شهرهای پر خطر که برای جلوگیری از بیماری‌ها برنامه ریزی شده است، خون اهدا کنند.

پور فتح الله ادامه داد: این محدودیت‌ها مشمول افرادی نیز می‌شود که به تازگی به این شهرها سفر کرده باشند و ساکن نقاط شناسایی شده به عنوان کانون مالاریا نباشند.

وی از کاهش کانون های مالاریا در کشور خبرداد و خاطرنشان کرد: با نظم صورت گرفته در اخذ خون شهروندان، اکنون شاهد هستیم که کانون‌های مالاریا تا حدود زیادی در کشور کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر در چند نقطه کشور کانون مالاریا گزارش شده است؟، گفت: اکنون تنها در دو نقطه شمال غرب و جنوب شرقی کشور مالاریا گزارش شده و ما نیز برای رعایت سلامت گیرندگان خون از گرفتن خون افرادی که در این نقطه‌ها تردد داشته و یا زندگی کنند اجتناب می‌کنیم.

پور فتح الله با تاکید بر اینکه دریافت نکردن خون از برخی افراد در دنیا نیز رواج دارد اذعان کرد: پزشکانی که کار انتخاب اهدا کنندگان را برعهده دارند گرفتن خون از افراد تردد کننده در کانون‌های مالاریا را منع کرده و نظارت دقیقی به این موضوع دارند.

وی با بیان اینکه " از تبعه‌های کشورهای عراق و افغانستان که در ایران حضور دارند نیز خون دریافت نمی‌شود" تصریح کرد: با توجه به عفونت‌های مختلف و شیوع مالاریا در کشورهای عراق و افغانستان از تبعه‌های این کشورها نیز خون دریافت نمی‌شود ضمن اینکه از ایرانیان سایر کشورها که به ایران سفر می‌کنند نیز خون دریافت نمی‌کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: این روند، کاملا احتیاطی است و این طور نیست که با این کار در پی اعمال تبعیض در میان شهروندان برخی استان‌ها و یا تبعه‌های سایر کشورها باشیم.