حضور ابتکار در افتتاح کارخانه تولید برق از زباله

 محمدرضا عظیمیان معاون دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در جریان بازدید از آرادکوه (مرکز دفن زباله) در خصوص تولید برق از زباله توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه روزانه 200 تن ظرفیت در کارخانه تولید برق داریم، گفت: از این 200 تن پلاستیک (پلاستیک‌های ریجکتی)‌ 3 مگاوات برق تولید می‌شود. 

وی با بیان اینکه در هر شبانه‌روز 72 مگاوات برق تولید می‌کنیم،‌ گفت: در ماه حدود 2160 مگاوات برق تولید می‌شود.

 معاون دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه تا کنون 22 هزار مگاوات برق وارد شبکه سراسری کرده‌ایم گفت:‌این برق از طریق پست فشافویه وارد شبکه برق شده و در دست دولت است. در افق 20 ساله برنامه‌های جلوه‌ای داریم.

عظیمی با اشاره به اینکه 2 نیروگاه تولید برق از زباله با ظرفیت 1600تن احداث خواهیم کرد گفت: موانعی برای احداث این نیروگاه بر سر راه سرمایه‌گذاران بود که در حال رفع آن هستیم.

وی در خصوص این موانع گفت: یکی از موانع خرید تضمینی برق بود که باید در قرارداد می‌آمد و این کار باید از طریق وزارت نیرو انجام شود و دومین مانع هم این است که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری خواستار گارانتی سرمایه‌گذاری شده چون مبلغ پروژه 3 هزار میلیارد تومان است باید دولتی‌ها این گارانتی را انجام دهند که البته پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هر کیلووات برق 520 تومان به فروش می‌رسد،‌گفت: تا کنون 10 میلیارد تومان برق به فروش رسیده است. 

به گفته عظیمیان در روز افتتاح کارخانه تولید برق از زباله ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هم حضور داشته است. 

وی تأکید کرد: تا کنون گزارشی مبنی بر آلوده بودن این کارخانه تهیه نشده است. 

وی در خصوص جزئیات نیروگاه‌های جدید گفت: زمین آماده است و طی 30 ماه کارخانه ساخته می‌شود و 6 ماه هم بهره‌برداری آزمایشی آن است که این‌ها در صورتی است سرمایه‌گذار مشخص شود.

به گفته  معاون دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در کارخانه فعلی برق از تولید زباله 290 نفر مشغول به کار هستند.

و ی در بخش دیگر از سخنانش در خصوص دریاچه شیرابه در مرکز دفن زباله گفت: این دریاچه خشک شده و قرار است درختکاری در محیط آن انجام شود

به گفته عظیمیان دریاچه شیرابه 18 هکتار و به عمق 5 متر وسعت داشت و در طول یکسال شیرابه آن را تبخیر و از آن حاصل از آن برای درختکاری استفاده کردیم.

وی در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به این پرسش که آیا زباله‌ای در مرکز آرادکوه دفن می‌شود گفت:‌ دفن زباله نداریم اما محصول ریجکت کارخانه پلاستیک‌ها را در سلولی دپو می‌کنیم و هر زمانی که کارخانه‌های جدید را احداث کردیم آنها را در نیروگاه می‌سوزانیم و از آنها برق تولید می‌کنم.

وی در خصوص زباله‌های بیمارستانی گفت:‌قرارداد ساخت دو زباله‌سوز بیمارستانی قرارداد آن نوشته اسناد آن فراهم و فراخوان اعلام شد و به زودی با انتخاب پیمانکار احداث زباله‌سوز آغاز می‌شود.