آیا امکان بلعیدن زبان وجود دارد؟
 یکی از توصیه‌های پزشکی نادرست این است که برای جلوگیری از بلعیده شدن زبان کسی که دچار تشنج می‌شود، چیزی را در دهانش قرار دهید اما بهتر است از این به بعد بدانید گذاشتن هر چیزی در دهان فرد دچار تشنج، بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید!
 
با این کار به جای کمک کردن موجب آسیب به دهان و دندان بیمار خواهید شد. یک پرسش همچنان باقی است: آیا امکان بلعیدن زبان وجود دارد؟ برای پاسخ دادن به این پرسش از آناتومی دهان شروع می‌کنیم. داخل دهان ساختاری به نام بند linguae وجود دارد. این ساختار مخاطی در لثه‌های جلو و پشت دندان و سراسر دهان وجود دارد.
 
در جلوی دندان‌ها لب‌ها را به لثه متصل می‌کند و ساختاری به نام sublingual papilla را تشکیل می‌دهد که غدد بزاقی را دربر می‌گیرد. همین ساختار درقسمت پایین زبان یک خط را تشکیل می‌دهد و این عضو را به کف دهان متصل می‌کند. توجه کنید که به این ترتیب زبان در جای خودش ثابت می‌شود. در حال بالانس زدن باشید، چتر بازی یا هر کار دیگری، بند linguae زبان را در جای خود نگاه می‌دارد و به همین دلیل امکان بلعیدن آن هم وجود ندارد. با این حال، بند linguae گاهی کار خود را بیش از اندازه خوب انجام می‌دهد!
 
برخی از نوزادان با عارضه‌ ankyloglossia (چسبندگی زبان) متولد می‌شوند. این عارضه زبان کراوتی هم نامیده می‌شود. در این حالت بند linguae زبان را بیش از اندازه به کف دهان نزدیک میکند و در نتیجه مشکلاتی در تغذیه با شیر مادر، بلع و قدرت تکلم ایجاد می‌شود. در برخی از نوزادان پس از مدتی زبان آزاد می‌شود اما در مواردی هم به جراحی نیاز می‌شود. در این عمل جراحی بند linguae بریده شده و به حال خود رها می‌شود تا زخم آن التیام پیدا کند؛ در نتیجه این کار، بند شل شده و زبان آزاد می‌شود.