آغاز تدریس مجدد کتاب ابن سینا در اروپا

دومین گروه دانشجویان اتریشی دانشکده طب سنتی، وارد دوره کوتاه مدت آشنایی با گیاهان دارویی در طب ایرانی شدند، این گروه از دانشجویان اتریشی شامل 9 دکتر داروساز (هشت نفر از اتریش و یک نفر از مجارستان)، برای طی کردن دوره کوتاه مدت آشنایی با گیاهان دارویی در طب سنتی ایرانی با همکاری آکادمی طب سنتی اروپایی اتریش، از نهم اردیبهشت ماه دوره تئوری خود را در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کردند.

در روز نخست این دوره آموزشی و پس از ثبت نام، جلسه معارفه دانشجویان و آشنایی با تاریخچه طب سنتی ایرانی، کلیات گیاهان دارویی در طب‌های سنتی و پیشینه طب سنتی آکادمیک در ایران توسط دکتر امیرهومن کاظمی - معاون بین الملل دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل سلامتکده احمدیه برگزار شد.

کاظمی همچنین به معرفی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت و پیرامون سیستم آموزشی، دپارتمان‌های دانشکده، فعالیت کلینیک‌ها، تعاملات بین المللی دانشگاه و دانشجویان خارجی دانشکده توضیحاتی ارائه کرد.

دانشجویان خارجی سپس از قسمت‌های مختلف سلامتکده احمدیه شامل آزمایشگاه، کتابخانه و درمانگاه بازدید کردند. همچنین در همین روز در دو نوبت صبح و عصر و همچنین صبح تا ظهر روز یکشنبه دهم اردیبهشت، دکتر روجا رحیمی - متخصص داروسازی سنتی و معاون پژوهشی دانشکده، کارگاه آموزشی معرفی گیاهان دارویی در طب ایرانی را برگزار کرد.

در این کارگاه، ضمن آشنایی دانشجویان با گیاهان دارویی پُرمصرف در طب ایرانی، بررسی تطبیقی با گیاهان دارویی رایج در اتریش و اروپا و همچنین موارد مصرف این گیاهان و چگونگی فرآوری و مصرف آنها مورد توجه قرار گرفت.

مدیر گروه آموزشی داروسازی سنتی که برای سومین سال متوالی جزء دانشمندان یک درصد برتر علوم پزشکی ایران در نظام رتبه بندی ESI قرار گرفته است، براساس مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیزهای به روز، شواهد علمی استفاده از این گیاهان و داروها را مورد بررسی قرار داد.

در پایان این بخش از دوره، شرکت کنندگان احساس رضایت عمیقی از آشنایی با دانش طب ایرانی و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با طب سنتی رایج در اروپا داشتند و از مدرس کارگاه نیز ابراز رضایت کامل داشتند.

در همین راستا، دکتر کاظمی - معاون بین الملل دانشکده طب سنتی تهران در توضیح بیشتر عنوان کرد: تاکنون 15 دانشجوی اتریشی که اغلب پزشک و داروساز هستند، برای گذراندن دوره‌های کوتاه مدت طب ایرانی در این دانشکده پذیرش شدند. ضمن آنکه تاکنون سه کارگاه آموزشی هم توسط اعضای هیأت علمی دانشکده در محل آکادمی طب سنتی اتریش برگزار شده است و طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری میلادی به زودی چندین سمینار آموزشی توسط دانشکده طب سنتی در اتریش برگزار خواهد شد و تدریس بخش‌هایی از قانون ابن سینا نیز به فهرست عناوین درسی آکادمی طب سنتی اروپایی افزوده شده که توسط اعضای هیأت علمی دانشکده آموزش داده خواهد شد.  

معاون بین الملل دانشکده طب سنتی تهران در ادامه افزود: خوشبختانه دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با پذیرش 21 دانشجوی خارجی تاکنون گام مهمی در بین المللی سازی طب سنتی ایرانی و معرفی این میراث ارزشمند کشورمان به دنیا برداشته است که امیدواریم این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین روند ترجمه مبانی طب ایرانی به زبان آلمانی که از مدتی پیش به همت دکتر حسین رضایی زاده - رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تعدادی از همکاران آغاز شده است، در حاشیه این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت که ان شاءالله در سال جاری به پایان خواهد رسید.