مدیران مدارس حق دریافت وجه اجباری از والدین را ندارند

سید رحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «نظر شما در خصوص  ماهیت دریافت وجه در مدارس چیست؟»، اظهار داشت: تکلیف قانونی این موضوع مشخص است و دریافت هرگونه وجه اجباری در مدارس خلاف قوانین و مقررات کشور است.

وی افزود: هیچ مدیر مدرسه‌ای در هیچ کدام از انواع مدارس موجود نباید وجه اجباری از اولیا اخذ کند. البته تعرفه‌های قانونی در برخی مدارس که مشخص بوده و بیشتر در مدارس خاص هستند، مستثناست.

میرشاهولد خطاب به مدیران مدارس گفت: نوع بیان مسأله در این شرایط مهم است که چگونه باید به مردم بگوییم نیازمند هستیم تا بتوانیم یک تعلیم و تربیت خوب عرضه کنیم. این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که مردم برای فرزندانشان‌ سرمایه گذاری خوب می‌کنند زیرا خانواده‌ها نوعاً فرزند سالار هستند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه روش و بیان دریافت کمک‌های مردمی موضوع بسیار مهمی است خاطرنشان کرد: باید نشان دهیم که مدرسه نیاز دارد تا مردم کمک کنند. به عنوان مثل، اولیا دانش‌آموزان را کلاس به کلاس به مدرسه بیاوریم و به آزمایشگاه، کتابخانه، موتورخانه، کلاس درس و کارگاه مدرسه ببریم تا مشاهده کنند که بضاعت مدرسه در همان حدی است که ملاحظه می‌کنند. بگویند که از لحاظ ما این شرایط کامل نیست و باید کامل شود. دولت هم نمی‌تواند کامل کند حال اگر شما برای تعلیم و تربیت فرزند خود نگران هستید می توانید در این بخش هزینه و کمک کنید.

وی افزود: اگر حد و اندازه این موضوعات مشخص شود مطمئن باشید اولیا سرمایه گذاری می‌کنند. اینکه نامه بنویسیم و دست دانش‌آموز بدهیم و به منزل ببرد که مدرسه نیاز به 50 یا 100 هزار تومان پول دارد، بدترین روش جذب کمک مردمی است. مردم باید بیایند درون مدرسه و مسائل مختلف مدرسه را مشاهده کنند.

میرشاهولد تصریح کرد: رابطه آموزش و پرورش و اولیا نیازمند بازمهندسی است تا مدیران بتوانند روش‌های خود را تغییر دهند و ارتباط بهتری با اولیا داشته باشند که مطمئنا بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.