استرس خود را با این غذاها کاهش دهید
یک سری غذاها وجود دارد که علاوه بر کاهش استرس و اضطراب می‌توانند در بهبود سلامتی کلی افراد موثر باشند. کدام غذاها؟ در ادامه با ما باشید:

 

بلغور جو دوسر

این ماده غذایی علاوه بر اینکه غذایی تسکین دهنده و آرام ‌بخش است، سطوح سروتونین مغز را افزایش داده و احساس آرامش بیشتری به فرد داده و تمرکز افراد را افزایش می‌‌دهد. سعی کنید که مصرف غذاهای شیرین مانند قند و شکر را با میوه ‌‌های خشک، مغزها یا عسل جایگزین نمایید.


ماهی

ماهی ‌ها بدلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، التهاب را در بدن کاهش داده و در کنترل استرس موثر خواهند بود. سعی کنید انواعی از ماهی ‌های پرچرب از جمله سالمون و کاد را دربرنامه غذایی روزانه ‌تان داشته باشید.


غذاهای حاوی ویتامین  C

غدد آدرنال به عنوان یکی از بزرگترین منابع ذخیره ای ویتامین C در بدن می‌‌باشد. مرکبات از جمله میوه پرتقال، کیوی، فلفل و سبزیجات سبز برگ و بروکلی به واسطه دارا بودن ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و سطوح هورمون ‌‌های استرس را کاهش می‌‌دهد. میوه پرتقال همچنین در کاهش فشار خون موثر است.


اسفناج

اسفناج و سایر سبزیجات سبز رنگ و برگی شکل حاوی منیزیم، در کاهش اضطراب موثرند. مصرف مقادیر کافی از منیزیم، سطوح کورتیزول در گردش را تنظیم می‌‌کند. غلات کامل، برنج تصفیه نشده و انواع لوبیاها از دیگر منابع منیزیم محسوب می‌‌شوند.
غذاهای پرهیزی در استرس و اضطراب

به منظور کاهش استرس و اضطراب از مصرف غذاهای حاوی کافئین (موجود در قهوه و چای)، غذاهای فرایند شده، الکل و حاوی مواد تصفیه شده مانند قندهای ساده، غذاهای نمک سود و پرنمک و نیز از نیکوتین پرهیز نمایید.
بذرکتان

مصرف این دانه گیاهی به واسطه دارا بودن ترکیبات مغذی متعدد از جمله اسید چرب امگا ۳ می‌‌تواند کاهش دهنده استرس باشد. بذر کتان عمدتا بصورت دانه‌‌های بو داده و یا روغن در سالادها یا بصورت ادویه در پخت غذاها استفاده می‌‌شود.


مغزها

مغزها تامین کننده اسیدهای چرب امگا ۳ به خصوص برای افرادی که ماهی مصرف نمی کنند، می‌‌باشد. پسته فشار خون را کاهش داده و با اثر استرس ‌زای آدرنالین در بدن مقابله می‌‌کند. بادام نیز کاهنده استرس است. مصرف یک مشت از انواع مغزها می‌‌تواند تامین کننده مقادیر مورد نیاز ویتامین B بدن باشد. علاوه بر مغزها، دانه‌‌ها، آووکادو، گوشت، ماهی، فرآورده‌‌های لبنی و موز از دیگر منابع ویتامین ب می‌‌باشند.


چای گیاهی

در پایان یک روز پر مشغله، نوشیدن انواع چای‌‌ های گیاهی گرم، بهترین گزینه برای کاهش استرس و استراحت است. چای بابونه تسکین دهنده مناسبی برای بیخوابی است. ریشه سنبل ‌الطیب استرس و اضطراب را کاهش می‌‌دهد و به بهبود کیفیت خواب کمک می‌‌کند. سایر انواع چای‌ که نوشیدن آنها در کاهش استرس قابل توصیه است شامل دم کرده ریشه گل سرخ، چای لیمو می‌باشد. در مقابل از مصرف نوشیدنی ‌های حاوی کافئین که استرس زا هستند، پرهیز نمایید.


شکلات

شکلات به خصوص از نوع تلخ در صورت مصرف در مقادیر مناسب می‌تواند کاهنده استرس باشد. شکلات تلخ می‌‌تواند از طریق افزایش سطوح سروتونین و اندروفین در مغز و کاهش سطوح کورتیزول، خلق و خوی را بهبود بخشیده و استرس را کاهش دهد. شکلات تلخ بدلیل دارا بودن مقادیر کمتر چربی و شکر نسبت به شکلات شیری مفیدتر است. همچنین آنتی ‌اکسیدان‌‌ های موجود در آن از جمله فلاونوئیدها از طریق کاهش فشار خون، افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد منجر به کاهش تجمع پلاک در عروق و تنظیم قند خون می‌‌گردد.


کربوهیدرات

کربوهیدارت ‌های با شاخص گلایسمیک پایین از جمله غلات تصفیه نشده، برنج قهوه‌ ای، پاستا، سیب ‌زمینی، لوبیاها، میوه و سبزیجات می‌‌توانند سطوح کورتیزول خون را کاهش دهند. بلافاصله بعد از انجام فعالیت ‌های ورزشی شدید، کربوهیدارت مصرف کنید چرا که از ترشح زیاد کورتیزول بعد از ورزش پیشگیری می‌کند