حذف دست‌آورد نمایشی طرح تحول

 دولت یازدهم در بحث سلامت با شعارها و اهداف آرمانی و خوب آغاز به کار کرد.

ایجاد امید در مناطق محروم

یکی از مباحثی که وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید از آن سخن گفت توجه به مناطق محروم و ماندگاری پزشکان در این مناطق بود و یکی از ایده هایی که وزارت بهداشت برای این موضوع در نظر گرفت، تمام وقت شدن پزشکان بود.

مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه قانون تمام وقتی را این چنین تعریف می کند: پزشکان بخش دولتی از کار کردن و کسب درآمد از بخش خصوصی منع شده اند.

به گفته آقاجانی معاون وزیر بهداشت، یکی از منافع قانون تمام وقتی پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان های وزارت بهداشت این بود که در ایجاد عدالت دسترسی به خدمات درمانی به ویژه در مناطق محروم گام بلندی برداشته شده و مردم مناطق کم برخوردار و محروم کشور در ساعات مختلف شبانه روز و ایام تعطیل با حداقل هزینه به خدمات پزشکان دولتی دسترسی دارند. تمام وقتی پزشکان در بیمارستان ها، علاوه بر افزایش رونق بیمارستان‌های دولتی در مناطق محروم، منجر به کاهش ارجاع بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های مراکز استان و تهران می‌شود.

لزوم ایجاد انگیزه مادی در بین پزشکان

اما برای اجرای این هدف و نگهداری پزشکان بخصوص در مناطق محروم نیاز بود امتیازات خاصی برای این پزشکان در نظر گرفته شود، پس تعرفه‌ها بالا رفت و یکی از دلایل این امر، رسیدن به اهداف بهتر و اجرای عادلانه تر در نظام سلامت عنوان شد.

اما از آنجایی که نبود نظارت در هر کاری راه را برای تخلف هموار می‌کند، در این قانون نیز به دلیل فقدان یک ناظر قوی تخلفات انجام شد.

چاقو دسته خود را نمی‌برد

وزارت بهداشت که متشکل از پزشکان است، باید بر صنف پزشکی نظارت می‌کرد تا از فعالیت همزمان آنها در بخش خصوصی و دولتی جلوگیری کند. چاقو دسته خود را نبرید و صنف پزشکی هم اشتباه بزرگ خود را نادیده گرفت.

در راس این تخلفات وزیر بهداشت قرار گرفت . به گفته مصری  قانون تمام وقتی پزشکان در عمل اجرا نشد و بسیاری از پزشکان بخش دولتی، مانند وزیر بهداشت از بخش خصوصی کسب درآمد کرده و جراحی انجام دادند.

تخلف هاشمی راه را برای سایرین باز کرد

مصری افزود: وقتی وزیر بهداشت از این قانون تخلف می کند از سایر پزشکان آنهم در مناطق محروم برای عمل و اجرای این قانون چه انتظاری می توان داشت.

این قانون در برنامه پنجم، با وجود قانونی بودن، تخلف شد و کسی هم وزارت بهداشت را بابت آن مواخذه و توبیخ نکرد اما فشارهای رسانه‌ای وزارت بهداشت را به این تکاپو انداخت که  برای حفظ حیثیت و نگه داشتن چهره موجه و قانونی خود، این موضوع را از برنامه ششم توسعه حذف کنند.

لابی پزشکان برای حفظ منافع خود

درحالیکه از قانون تمام وقتی پزشکان در ابتدای طرح تحول به‌عنوان یک دستاورد بزرگ یاد شد و وزارت بهداشت با مانور روی آن اعلام کرد که هدف ما خدمت به مردم و مخصوصا مناطق محروم است اما نه تنها در عمل نتوانست آن را اجرایی کند، بلکه در آخر به این نتیجه رسید که برای حفظ بیشتر منافع خود، آن را در برنامه ششم توسعه ارائه نکند. دستاورد نمایشی طرح تحول با تلاش و لابی‌گری وزارت بهداشت حذف شد.

به گفته مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، قانون تمام وقتی پزشکان با تلاش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و  وزارت بهداشت از برنامه ششم توسعه حذف شد و و هم‌اکنون محدودیتی برای کار کردن همزمان پزشکان در بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد.

مردم و امیدهای تو خالی

پزشکانی که قرار بود به صورت تمام وقت در خدمت مردم مناطق محروم باشند و مردم این مناطق بتوانند در ساعات مختلف شبانه روز و ایام تعطیل با حداقل هزینه به خدمات پزشکان دولتی دسترسی داشته باشند و به این صورت گامی در جهت دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی برداشته شود. اما اکنون مردم مناطق محروم مانده‌اند و وعده دولت یازدهم و مردمی که باید افزایش 300 برابری تعرفه های پزشکی را به این بهانه هضم کنند...