برخورد جدی با هر کسی که در تضییع حقوق فرهنگیان مقصر باشد

 مهدی نیکدل - مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تأکید بر اینکه ما در صندوق وجوه بلااستفاده نداریم که کسی بیاید اختلاس کند و به کسی وام بدهی، اظهار کرد: سهام بانک سرمایه به زمین چسبیده است و روی هوا نیست. حالا اگر کسی به هر دلیلی از یک شرکت ما دزدی کرد و وامی گرفت و نیاورد بدهد آن مدیر ما مقصر است. هر کسی در تضییع حقوق فرهنگیان مقصر باشد گذشت نمی‌کنیم حتی اگر یک ریال باشد.

وی با بیان اینکه صندوق خواسته یا ناخواسته به‌خصوص در مناظرات سیاسی مطرح شده است، گفت: تلاش می‌کنیم افکار عمومی را تنویر و درباره صندوق ذخیره اطلاع رسانی کنیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: صندوق ذخیره در سال 74 تشکیل شد و قرار بود صندوق مکمل بازنشستگی باشد و اعضای آن حق عضویتی پرداخته و به همان میزان هم دولت تقبل کند.

نیکدل تصریح کرد: در حال حاضر 888 هزار نفر عضو صندوق هستند و واریزی آنها از ابتدا تاکنون 1434 میلیارد تومان بوده در حالیکه واریزی سهم دولت 635 میلیارد تومان است و علت این است که در برنامه پنجم غفلت شد و مصوبه واریز سهم دولت لحاظ نشد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به سهام 46 و نیم درصدی صندوق ذخیره در بانک سرمایه، افزود: به میزان سهمی که داریم می‌توانیم هیئت مدیره تعیین کنیم و ضوابط آن زیر نظر بانک مرکزی است. از 5 دی ماه سال گذشته پروسه تغییر هیئت مدیره را شروع کردیم اما هنوز اعضای هیئت مدیره روی صندلی‌های خود در بانک سرمایه ننشسته اند.

نیکدل افزود: خرید سهام بانک سرمایه توسط شرکت‌های تابعه صندوق از بانک سرمایه 218 میلیارد تومان بوده که سود دریافتی از بانک سرمایه 167 میلیارد تومان شده است. بنابراین می‌توان گفت که کمتر از 5 درصد دارایی صندوق در بانک سرمایه است.

وی به رقم سرمایه گذاری 95 درصد دیگر سرمایه صندوق در حوزه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: در پتروشیمی 1041 میلیارد تومان، ملک و ساختمان 779 میلیارد تومان، بانک، بیمه، سهام بورسی و غیر بورسی 2209 میلیارد تومان، خدمات رفاهی 545 میلیارد تومان و صنایع آموزشی 46 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید بر اینکه ما در صندوق وجوه بلااستفاده نداریم که کسی بیاید اختلاس کند و به کسی وام بدهیم، گفت: سهام بانک سرمایه به زمین چسبیده است و روی هوا نیست. حالا اگر کسی به هر دلیلی از یک شرکت ما دزدی کرد و وامی گرفت و نیاورد بدهد آن مدیر مقصر است. هر کسی در تضییع حقوق فرهنگیان مقصر باشد گذشت نمی‌کنیم حتی اگر یک ریال باشد. خوشبختانه قوه قضاییه با تمام توان، پشت این قضیه هستند و گفته شده تا 25 اردیبهشت بدهکاران باید بیایند ارقام را پس بدهند.

نیکدل اضافه کرد: ما مدیر بانک سرمایه نیستیم و سهامداریم، ما به اندازه سهام خود نقش داریم، بانک سرمایه هیات مدیره داشته و باید پاسخگو باشد. اما باید قطعا بگویم جای نگرانی برای فرهنگیان نیست زیرا 5 درصد سرمایه آنها در بانک سرمایه است. دوم آنکه بانک سرمایه هم تنها بانک نیست که وجوه معوقه داشته باشد و بانک های دیگر هم چنین شرایطی را دارند. سوم اینکه تصور می کنم بانک سرمایه یک فرصت طلایی دارد زیرا با فشار قوه قضاییه بدهکاران در حال تسویه هستند و این بانک اگر درست عمل کند می تواند به بهترین بانک خصوصی در آینده تبدیل شود.

وی با اشاره دوباره به این مطلب که جای نگرانی برای فرهنگیان درباره بانک سرمایه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نگوییم از صندوق ذخیره 8000 میلیارد تومان رفته و به ازای هر نفر 8 میلیون تومان می‌شود. مگر می‌شود چنین محاسبه کرد؟ کل سهم واریزی فرهنگیان 1434 میلیارد تومان در طول 21 سال فعالیت صندوق است. پولی که از بانک سرمایه رفته منابع مردم بوده است که البته توسط بانک مرکزی هم تضمین شده است.