چگونه جذاب به نظر بیاییم؟

علم روانشناسی اخیرا در این زمینه دخالت های موثری را انجام داده و به بررسی عواملی پرداخته که افراد را در نظر دیگران جذاب تر به نظر می رسانند. با هم برخی از این موارد را مرور خواهیم کرد:

 

شوخ طبع باشید
پژوهش های علمی نشان داده اند زنانی که در اولین برخورد خود با مردی، اندکی شوخ طبع بودند و موجبات شادی وی را فراهم آورند، دارای جذابیت های بیشتری برای وی بوده اند.

یکی از انسان شناسان به نام «ژیل گرین گروس» در کتاب «روانشناسی امروز» می نویسد، زنانی که از شوخ طبعی بیشتری برخوردار هستند، اجتماعی تر و باهوش تر به نظر رسیده و این عوامل بر جذابیت های آنها خواهد افزود.
دور و بر خود را با دوستان تان پر کنید
آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که برخی از افراد در گروه های موسیقی که در آن فعال هستند، از زمان های تنها بودن شان جذاب تر هستند؟ نتیجه مطالعه ای که در حدود سه سال پیش به انجام رسید می تواند توجیه و پاسخ خوبی به این سئوال باشد.

این پژوهش در دانشگاه کالیفرنیا در سانتیه گو انجام پذیرفت و نشان داد، حضور افراد در گروه ها، میزان جذابیت های آنها را افزایش می دهد. «جیمز هامبلین»، یکی از نویسندگان این پژوهش در مورد این موضوع به عملکرد مغز در میان گروه و فعالیت بیشتر آن اشاره می کند.

«درو واکر» و «ادوارد ول» از نویسندگان اصلی این پژوهش نیز بر این باورند زمانی که افراد در گروه های مختلفی که متشکل از هر دو جنس زن و مرد است حضور پیدا می کنند، در خصیصه های ذاتی آنها، تکامل های ظاهری بیشتری به وجود می آید.
از صحبت های کوتاه پرهیز کنید
در نخستین دیدارهای خود با دیگران از پرسیدن تعداد خواهر و برادران آن فرد پرهیز کنید چرا که بعدها فرصت کافی برای پرسیدن چنین سئوال هایی را خواهید داشت.

در پژوهشی که در سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶ شمسی) توسط روانشناسی به نام «آرتور آرون» و در دانشگاه نیویورک انجام پذیرفت، افراد به دو گروه تقسیم شدند و به مدت ۴۵ دقیقه مورد پرسش و پاسخ قرار گرفتند. بخشی از سئوالات، پرسش های کوتاه بودند و در بخش دیگر نیز سئوال های مفصل تری پرسیده می شد. در میان افرادی که پرسش های بیشتر و عمیق تری مطرح می کردند، زوجی پیدا شدند که به هم علاقه زیادی پیدا کردند.

بر اساس یافته های بدست آمده از دانشگاه هاروارد، صحبت کردن در مورد خودتان، مناطقی را در مغز جنس مقابل تحریک می کند. زمانی که فردی در مورد خودش با شما سخن می گوید، این کار او موجبات شادی بیشتر شما را فراهم می آورد.
بدن خود را آزاد و راحت نگه دارید
در مقابل دیگران دست به سینه قرار نگیرید. مطالعات انجام شده در مورد وضعیت بدن در نخستین ملاقات ها نشان داده اند که قرار گرفتن در وضعیت راحت و آزاد بدنی می تواند بر جذابیت های افراد بیافزاید.
پیشرو و رهبر باشید
برای بیشتر افراد، رهبر و پیشرو بودن می تواند جذابیت های فراوانی را به دنبال داشته باشد. مطالعه سال ۲۰۱۴ میلادی، نشان داد که رهبران گروه ها در مقایسه با سایر افراد آن گروه از جذابیت های بیشتری برخوردار بودند. به عنوان مثال در یک کمپانی، مدیر اجرایی آن در مقایسه با سایر کارمندان از جذابیت بیشتری برخوردارست.

نویسنده اصلی این پژوهش «کوین نیفین» بر جذابیت های ظاهری افراد اشاره کرده و اذعان می دارد که ظاهر خوب افراد بر جذابیت های مدیریتی شان خواهد افزود.
همیشه لبخند بزنید
اینکه به دیگران خصوصا خانم ها توصیه شود که دائم لبخند بزنند، برای بسیاری از آنها چندان مطلوب نیست اما این کار بر جذابیت های فردی افراد می افزاید.

در مطالعه ای که در سوئیس و بر رابطه میان لبخند زدن و جذابیت افراد انجام پذیرفت این نتیجه بدست آمد که هر اندازه افراد قوی تر و حقیقی تر لبخند بزنند، در نگاه دیگران جذاب تر هستند.
انسان خوبی باشید
پژوهش انجام شده در میان ۱۲۰ نفر در چین نشان داد، زمانی که افراد از خوبی های فردی آگاهی پیدا می کنند، آن فرد برای شان جذابیت های بیشتری پیدا می کند. نویسنده این پژوهش ابراز می دارد که خصوصیات مثبت فردی می تواند بر جذابیت افراد بیافزاید. این در حالی است که افرادی با خصوصیات منفی محبوبیت کمتری دارند.

بنابراین اگر از فردی خوشتان می آید با او مهربان باشید. حتی اگر کسی را دوست ندارید و از او خوشتان نمی آید باز هم با او هم مهربان باشید. این کار می تواند بر جذابیت های شما افزوده و دنیا را نیز به مکان بهتری تبدیل کند.
مراقب پوست تان باشید
این نوشته به آن اشاره شده، از جذابیت های بیشتری برخوردار هستند. روانشناسان تکاملی توصیه می کنند برخی از خصوصیات ظاهری همچون داشتن لب های بزرگ و آرواره های قوی تر می تواند نقش موثری در شخصیت افراد داشته باشد.

البته هنوز مناقشات فراوانی وجود در این زمینه وجود دارد چرا که در نظر گرفتن یک ایده آل نهایی برای جذاب بودن افراد بسیار دشوار است و دلیل این امر نیز تنوع نژادها، فرهنگ ها، زمان های تاریخی و مکان های گوناگون است. با تمام اینها داشتن پوست سالم می تواند معیاری جهانی باشد که در هر فرهنگ و جغرافیایی نیز خصوصیت خوبی به شمار می آید.

مطالعات فراوان انجام شده در این زمینه نشان می دهد، داشتن پوست خوب که حاصل تغذیه، خواب و سایر مراقبت های دیگر است به افزایش جذابیت های فردی کمک می کند.

خودتان باشید
مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده آنچه بر میزان جذابیت های شما در میان دیگران خواهد افزود، داشتن ریش قرمز، پیرسینگ یا سوراخ کاری های بدن و یا تاتوهای عجیب و غریب نیستند که شما را از نگاه دیگران جذاب تر می کنند بلکه مجموعه ای از عوامل محیطی و تجربه های زندگی تان است که گاهی ربط چندانی به ژنتیک تان نیز ندارد.

در مطالعه دیگری که سال گذشته انجام پذیرفت نیز نشان داده شد، افرادی که در شروع شکل گیری یک ارتباط و با گذر زمان تغییرات کمتری را در خود به وجود می آورند از جذابیت های بیشتری برخوردار هستند. بنابراین لازم نیست برای دیگری بودن تلاش کنید بلکه اگر خودتان باشید، خواهان بیشتری نیز خواهید داشت.