هرگز نوشیدنی داغ نخورید

طبق گفته ی تیمی از دانشمندان سازمان بهداشت جهانی نوشیدنی هایی که دمایی بالا تر از ۶۵ درجه ی سیلسیوس (۱۴۹ درجه ی فارنهایت) باشد، می تواند باعث افزایش ریسک تومور مری در ناحیه ی قفسه ی سینه و زیر گلو شود.

دکتر ماریانا استرن (Dr. Mariana Stern) یکی از اعضای این تیم، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بیان کرد: “از قهوه یا چای خود لذت ببرید؛ اما قبل از آن مطمئن شوید که خیلی داغ نیست. شواهد پزشکی ای وجود دارد که نشان می دهد نوشیدنی های داغ باعث آسیب های سلولی خواهد شد که می تواند تشکیل تومور های مری را تحریک کند.”

دکتر استرن و همکارانش بیش از ۱۰۰۰ پژوهش بر روی ۲۰ نوع مختلف سرطان به انجام رساندند. آن ها نتیجه گرفتند نوشیدن هر مایعی که دمای بالاتر از ۱۴۹ درجه ی فارنهایت داشته باشد برای انسان کارسینوژنیک است و به این ترتیب نوشیدنی های داغ را در ردیف غذاهای سرخ کردنی، گوشت قرمز و ویروس پاپیلومای انسانی قرار می دهد.

به گفته ی این دانشمندان تحقیقات در مکان هایی مثل چین، ایران، ترکیه و امریکای جنوبی که چای و قهوه به طور سنتی بسیار داغ مصرف می شود (در حدود ۱۵۸ درجه ی فارنهایت یا ۷۰ درجه ی سیلسیوس) مشخص کرد خطر ابتلا به سرطان مری با هر لیوان نوشیدنی داغی که مصرف می شود، افزایش می یابد. در آزمایش بر روی مدل های حیوانی، شواهد محدودی بر خطرات کارسینوژنیسیتی آب بسیار داغ نیز یافت شد.

دکتر کریستوفر وایلد (Dr. Christopher Wild) مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان افزود: “طبق تحقیقات گذشته، کشیدن سیگار و نوشیدن الکل در بسیاری از کشورهای ثروتمند دلیل اصلی سرطان مری محسوب می شود،

با این حال اکثر سرطان های مری در بخش هایی از آسیا، امریکای جنوبی و شرق افریقا اتفاق می افتد که به طور معمول مایعات داغ نوشیده می شود. بنابراین می توان نوشیدنی های داغ را دلیل اصلی این نوع سرطان دانست.”