حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری واجب دینی و شرعی و وظیفه ملی مردم است

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری مهمترین مسئله کشور در این ایام را انتخابات ریاست جمهوری توصیف و تصریح کرد: همه باید به عنوان وظیفه شرعی در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنیم.


نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیه 11 سوره مبارکه رعد می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم - خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییرنمی‌دهد تا زمانیکه خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» گفت: نمی‌‌توانیم نسبت به سرنوشت خود که بسیار مهم و حساس است بی‌تفاوت باشیم.


وی افزود: پذیرفته نیست که برخی بگویند چون نابسامانی و مشکل در کشور وجود دارد ما در این انتخابات شرکت نمی‌کنیم.
نماینده ولی فقیه در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نظر خود را که اصل حضور مردم در صحنه است برای مردم شفاف و زیبا تبیین کردند، اظهار داشت: حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای تضمین کننده امنیت جامعه و مایوس کننده دشمنان برای ایجاد تهدید در داخل کشور است.
وی گفت: سازمان‌های جاسوسی دنیا و حتی دوستان و دشمنان، تمامی انتخاباتی را که در کشورمان برگزار می‌شود بررسی و تحلیل می‌کنند و تصمیم‌شان در شرایط دلزدگی و دلسردی و یا حضور حداکثری مردم در صحنه، متفاوت خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: باید دیگران را به شرکت در انتخابات ترغیب کنیم به طوری که میزان مشارکت حتی از انتخابات قبلی هم بیشتر باشد.


نماینده ولی فقیه همه مردم اعم از اهل تشیع و تسنن، اقلیت‌های دینی، افراد حساس به ایران و دوستدار و علاقمند به وطن را به مشارکت دراین انتخابات فراخواند و گفت: در شرایطی که شاهد تهدیدات دشمنان هستیم اگر می‌خواهیم امنیت در کشور برقرار باشد و استمرار پیدا کند و مملکت نیز در مسیر رشد حرکت کند باید در این انتخابات شرکت کنیم تا دشمن به کشور ما طمع نکند.


وی تاکید کرد: حضور در عرصه انتخابات واجب دینی و شرعی و وظیفه ملی مردم است و همه باید پای صندوق‌های رای بیاییم تا اقتدار کشور حفظ شود.


نماینده ولی فقیه با بیان آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها» گفت: مسئولیت در اسلام امانت الهی است و وظیفه افرادی هم که خود را عرضه می‌کنند مشخص و روشن است.
وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین حضرت علی (ع) پس از حضور مردم در صحنه و درخواست پذیرش خلافت از ایشان فرمودند: اگر این جمعیت انبوه نمی‌آمد و به این وسیله حجت برای پذیرفتن خلافت بر من تمام نمی‌شد و اگر نبود پیمانی که خدا از علما و دانشمندان گرفته که در برابر ظالم ایستاده و از مظلوم دفاع کنند، من افسار خلافت را روی دوش مشتریش می‌گذاشتم تا در خانه هر کس می‌خواهد زانو بزند.


وی افزود: کسی که وارد عرصه انتخابات می‌شود اگر هدفش دنیا باشد ضرر کرده است و اگر به خاطر تکلیف الهی به میدان آمده حضورش یک ارزش است و چه برنده شود یا نشود نزد خدا پاداش دارد.


حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با طرح این سوال که در شرایط کنونی وظیفه ما چیست؟ ادامه داد: در روایات و فرمایشات نورانی امام راحل و مقام معظم رهبری به این سوال پاسخ داده شده است. امام امت می‌فرمایند: کسی که توانایی و شایستگی خدمت را دارد و خود را عرضه نمی‌کند و در مقابل کسی هم که می‌داند از عهده کار بر نمی‌آید ولی با اصرار خود را مطرح کند هر 2 مسئول هستند.


وی با تاکید بر اینکه ملاک‌های دینی در این زمینه روشن است، افزود: اگر کسی می‌خواهد به تکلیف الهی‌اش عمل کند در صورت برنده شدن مسیر برای خلافت او به مردم فراهم می‌شود و اگر به صورت ظاهر پیروز نشد خدا را شکر کند که مسئولیت از روی دوشش برداشته شده است.


وی افزود: در صورتی که فردی برای دستیابی به دنیا وارد عرصه انتخابات شود زیر بار مسئولیت سنگینی رفته است و فردا باید به آن جواب بدهد.
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه رئیس جمهوری به عنوان دومین مقام رسمی کشور مسئولیت سنگینی به دوش دارد، از اشتغالزایی، مبارزه با فقر، مدیریت اقتصاد و سیاست خارجی و داخلی، پیشرفت کشور، ایجاد الفت و اتحاد بین اقوام مختلف و ... به عنوان نمونه‌هایی از مسئولیت‌های وی نام برد و گفت: اگر فردی توانایی داشت و وارد عرصه رقابت شد بین خود و خدا مسئله را حل می‌کند ولی اگر نتواند باید جواب بدهد.


وی با اشاره به اینکه کاندیداها را شورای نگهبان معرفی کرده است، گفت: ما وظیفه داریم از بین صالح و اصلح کاندیدای بهتر را انتخاب کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: ما وظیفه داریم بررسی کنیم و بین خود و خدا به فردی رای دهیم که برای آینده کشور از ویژگی‌های لازم برخوردار است و می‌تواند مسیر پیشرفت کشور را رقم بزند ولی اگر در این انتخاب بحث حزب، باند، دسته و گروه را وارد کردیم باید برای رایی که می‌دهیم فردا پیش خدا باید جوابگو باشیم.


وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند: ما باید به تشخیص خود عمل کنیم و اگر بعد فهمیدیم اشتباه کردیم مقصر نیستیم، به حاضران توصیه کرد: در مورد کاندیداها تحقیق و بررسی کنند و به تشخیص که رسیدند برای خدا و قربه الی الله با هدف پیشرفت کشور به او رای دهند و در این صورت خداوند هم به آنها پاداش خواهد داد و نگران آینده نباشند.


نماینده ولی فقیه با تاکید بر اینکه برخی رفتارها و گفتارها که هم اکنون شاهد آن هستیم اسلامی نیست و به نوعی تقلید اشتباه از غربی‌هاست، گفت: در مناظره سوال می‌شود نظر شما راجع به مسایل فرهنگی کشور چیست ولی کاندیدا در پاسخ حرف خود را می‌زند، این چه نوع مناظره‌ای است؟
وی با اشاره به مناظره‌های ائمه معصومین که همراه با استدلال بوده است، افزود: شیوه و اصول مناظره باید مشخص و مورد عمل قرار گیرد تا برای مردم سودمند باشد و آنها را در درست یاری کردن کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه تخریب شخصیت طرف مقابل گناه است و ما را از عدالت خارج می‌کند، ادامه داد: اگر شعارهایی بدهیم که خودمان هم می‌دانیم عملی نیست و امکان تحقق ندارد چه نتیجه‌ای برای مردم در برخواهد داشت لیکن در مقابل اگر سیاست‌های خود را با ادب و احترام طرف مقابل برای مردم تبیین کنیم پیش خدا شرمنده نخواهیم شد.
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید: «لَا تَنَابزُوا بِاالْأَلْقَابِ» – «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْم» – «وَیل‌ٌ لِکُل‌ِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» افزود: دمکراسی ما در چارچوب مفاهیم دینی معنی پیدا می‌کند بنابر این کسی حق ندارد دیگری را تحقیر کند و باید ادب در گفت‌وگوها رعایت و به یکدیگر احترام گذاشته شود.
وی با اشاره به اینکه مردم بینش و شعور سیاسی دارند، برخی مشکلات در فضای مجازی و عدم کنترل آن را یادآور شد و اضافه کرد: در این فضا هر کسی هر چه دلش می‌خواهد منتشر می‌کند، دروغ می‌گویند، حرمت شکنی می‌کنند و این یک خطر برای جامعه دینی است.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند هیچ کس زمانی که رای خود را به صندوق می‌اندازم از نظر من مطلع نیست، من نمی‌گویم به این و یا آن فرد رای دهید بلکه هر کدام را به تشخیص رسیدید عمل کنید و مهم آن است که همه در انتخابات حضور گسترده داشته باشند.
وی درپایان به حاضران توصیه کرد: در انتخابات آینده به آنچه که بین خود و خدا تشخیص می‌دهند و برای اسلام و کشور نافع است، عمل کنند.