پرونده الکترونیک مشاوره برای تمام دانش‌آموزان پایه نهم فراهم شده است

مسعود شکوهی در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: در مرحله اجرای سند تحول بنیادین به خوبی اقدام نکردیم و در هیچ جای دنیا با نظام آموزشی اینگونه برخورد نمی‌کنند؛ در گذشته نظام آموزشی ما 12 ساله بود و ابرای اجرای پایه ششم باید یک سال آن را به صورت آزمایشی اجرا می‌کردند اما سال 91 بدون اجرای آموزشی در سراسر کشور عملیاتی شد.

وی افزود: برای اجرای سند تحول بنیادین زیرساخت لازم فراهم نشده بود چرا که برای هدایت تحصیلی باید در دوره ابتدایی حتما مشاور داشته باشیم یا حداقل معلمان از آموزش های لازم در حوزه مشاوره برخوردار شود.

مدیرکل دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال 95 اقداماتی را برای دوره ابتدایی انجام دادیم و سهمیه مشاور به آنها اختصاص یافت. از ابتدای امسال نیز پرونده الکترونیک مشاوره برای تمام دانش‌آموزان پایه نهم عملیاتی شد. همچنین امایش سرزمین در سراسر کشور در حوزه استعداد و رغبت پیش بینی شده تا بدانیم رغبت دانش اموزان در چه حوزه‌هایی بیشتر است و براساس آن برنامه ریزی کنیم.

شکوهی ادامه داد: پرونده الکترونیک دانش‌آموزان نه تنها توسط مشاور که توسط دانش‌آموزان و معلمان تمام دروس تکمیل خواهد شد؛ در هدایت تحصیلی هدف این است که دانش‌آموزان در پایان پایه نهم از انتخاب آزادانه و آگاهانه رشته تحصیلی بهره‌مند شوند. براساس توانایی‌های خود فارغ از تب کنکور رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: سال تحصیلی 94-95 هیچ پیش بینی برای تأمین نیروی مشاور در مقطع متوسطه اول نشده بود بنابراین ناچار بودیم از نیروهای موجود استفاده کنیم که مشاوران متوسطه دوم به این دوره منتقل شدند.

مدیرکل دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: یک سال پس از تصویب سند تحول بنیادین باید تمام زیرنظام‌ها آماده می‌شد اما بدون آماده کردن زیرنظام‌ها سند اجرا شد.

شکوهی در واکنش به اینکه نظام هدایت تحصلی مشابه بخشنامه 40 سال قبل است، افزود: در بخشنامه جدید به بحث رغبت، استعداد، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموز توجه شده است، آیا در گذشته نظر دانش‌آموز ملاک بود؟ هم اکنون نظر دانش‌آموز 10 درصد، اولیا 5 درصد، مشاور 10 درصد، معلمان دروس مختلف 10 درصد، آزمون رغبت و توانایی 30 درصد و عملکرد تحصیلی سه پایه دوره متوسط اول 35 درصد سهم دارد.