ذرات معلق ۲.۵ میکرون باعث سرطان می‌شود

سعید متصدی عصر امروز در مراسم افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور اظهار کرد: در حال حاضر آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست بنزن و فلزهای سنگین را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بحث ارتقای پایش، اطلاع رسانی به ذینفعان، شفاف‌سازی و ارائه داده‌های دقیق به مردم و ایجاد آزمایشگاه‌های معتمد به همراه اشتغال سبز بخشی از برنامه‌های انجام گرفته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آموزشهای تخصصی و عمومی در بحث پایش به کارشناسان انجام گرفته و در حال حاضر آنها از توانمندی لازم برای پایش آلاینده‌ها برخوردار هستند.

متصدی با بیان اینکه دستگاه‌های پایش 31 استان کشور را به طول کامل تحت پوشش قرار می‌دهند، گفت: 190 ایستگاه در کشور به طور 24 ساعته پایش هوا را با روشهای معتبر بین‌المللی انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: بحث پراکنش ایستگاه‌ها به طور کامل انجام گرفته است و د رتمامی استانها اعم از کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک پایش آنلاین را انجام خواهیم داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایستگاه‌های پایش رشد 21 درصدی نسبت به گذشته داشته‌اند، گفت: برای راه‌اندازی هر ایستگاه یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و هزینه نگهداری هر ایستگاه نیز سالانه 40 میلیون تومان برآورد شده است.

متصدی تصریح کرد: پایش نسبت به گرد و غبار نیز یکی دیگر از فعالیت‌های سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور محسوب می‌شود که در گذشته این مهم در استانهای غربی و جنوبی انجام نمی‌گرفت و مردم مناطقی همچون خوزستان، ایلام و کردستان اطلاعات لازم درباره آلاینده‌های گرد و غبار را نداشتند که این مهم در حال حاضر راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در تمام ایستگاه‌های کشور امکان پایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون وجود دارد و میانگین آن به صورت آنلاین و ساعتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمامی هموطنان می‌توانند به اطلاعات و داده‌های سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور دسترسی یابند، گفت: این سامانه قابلیت انواع گزارش‌دهی‌های روزانه، ماهانه و سالیانه را دارد و غلظت آلاینده‌ها و شاخص آن را به طور کامل ارائه خواهد داد؛ تمامی دانشگاهیان و محققان نیز می‌توانند تمامی داده‌های ایستگاه‌ها را به دست آورند و از آن استفاده کنند.

متصدی اظهار کرد: در آینده نزدیک پایش ایستگاه‌ها را با پایش برخط صنایع یکپارچه می‌کنیم و این برنامه‌ریزی نیز بزودی انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دو نوع ذرات در آلاینده‌ها وجود دارد، گفت: یکی از این آلاینده‌ها ذرات معلق 10 میکرون است که برای تنفس مضر ارزیابی شده و اندازه‌گیری آن به طور کامل انجام می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که از فعالیت‌های صنعتی است به نواحی تحتانی دستگاه تنفسی منتقل می‌شوند و باعث بروز بیماریهای گوارشی، تنفسی و سرطان‌ها خواهد شد.

متصدی تصریح کرد: ما به طور روزانه و هر ساعت آزمایش آلاینده‌ها را انجام می‌دهیم و غلظت آنها مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد و این کار براساس استانداردها خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران نیز 29 ایستگاه با همکاری شهرداری تهران در حال فعالیت هستند و پایش آنلاین را به صورت کامل انجام می‌دهند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی صوتی و برنامه سازمان محیط زیست برای مقابله با آن توضیح داد: براساس ماده 27 قانون آلودگی هوا استانداردهای خودرویی شامل بوق و اگزوز مورد کنترل قرار می‌گیرد و این نظارت در مرحله تولید و انطباق با تولید مورد بررسی قرار دارد.

متصدی تصریح کرد: موضوع دیگری که به دنبال آن هستیم ایجاد شبکه پایش آلودگی صوتی است که باید در کشور راه‌اندازی شود و این شبکه می‌تواند آلودگی صوتی را در هر منطقه مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینکه اندازه‌گیری پرتوهای غیر یون‌ساز را دنبال می‌کنیم، گفت: پرتوهای غیریون‌ساز (تشعشعات خورشیدی ) و بحث امواج (امواج رادیویی، موبایل و موج) و پارازیت ماهواره از جمله موضوعات پایشی سازمان حفاظت محیط زیست است و از امسال راهکارهای لازم برای پایش آن را آغاز خواهیم کرد.