غذای سلامتی را بشناسید!

ماهی دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست، ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن می‌باشد.
ماهی و آبزیان با وجود آنکه از دسته مواد غذایی حیوانی هستند، چربی‌های آنها از اسیدهای چرب اشباع‌نشده، با چند باند مضاعف تشکیل شده‌اند. به خصوص نوعی اسید چرب اشباع نشده به نام امگا-3 در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی در سلامت انسان برعهده دارد.


پروتئین موجود در ماهی، در رشد و سازندگی سلول، عمل ترمیم، تولید آنزیم‌ها، هورمون‌ها و آنتی‌بادی موثر است. ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن، در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به‌گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان می‌باشد و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد. ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها در تنظیم فعالیت سلول‌های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تأثیر دارند. ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد، روی می‌باشد. روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تأثیر مهمی دارد. ماهی از منابع غنی فلوئور محسوب می‌شود. فلوئور در سلامت و استحکام دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان تأثیر مهمی دارد. ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می‌آید. ید در رشد اثرات قابل توجهی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می‌شود. ماهی‌هایی که با استخوان مصرف می‌شوند (مانند ماهی کیلکا و ساردین)، علاوه بر خواصی که برای انواع ماهی‌ها ذکر شد، حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز می‌باشند، بنابراین در رشد، استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها موثرند. امروزه ثابت شده است که مصرف ماهی و آبزیان به علت داشتن امگا 3، در پایین آوردن چربی‌های نامطلوب خون مانند کلسترول تام، VLDL ،LDL و تری‌گلیسیرید تأثیر مهمی دارد، همچنین در حفظ تعادل فشار خون و نگهداری آن در حد مناسب موثر است و از اختلالات قلبی- عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند. 


مصرف ماهی و آبزیان برای خانم‌های باردار و شیرده نه‌تنها مفید می‌باشد، بلکه ضروری است، زیرا این ماده غذایی در رشد مغز و تکامل سیستم عصبی جنین و کودک شیرخوار موثر است. اثر مهم دیگری که ماهی و آبزیان در سلامت جنین دارند این است که وزن جنین را به حالت متعادل نگاه می‌دارد. ماهی و آبزیان به علت دارا بودن اسیدهای چرب امگا-3، در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر هستند. مصرف ماهی و آبزیان در پیشگیری از بیماری‌های التهابی و تسکین دردهای ناشی از این بیماری‌ها و همچنین تقویت ذهن و پیشگیری از اختلالات ذهنی مانند دمانس (زوال عقل) و آلزایمر موثر است.