سوهان روح کودکان را بشناسید
امان الله قرایی مقدم جامعه شناس با بیان اینکه کودکان بدسرپرست کودکانی هستند که برخی از آن ها والدین خود را از دست داده‌اند و برخی هم با وجود پدر و مادر در خانواده‌هایشان مورد بی‌مهری‌ قرار گرفته‌اند، گفت: برخی والدین با رفتار و کردار نادرست و توجه نکردن به شیوه درست تربیت فرزندانشان به جای اینکه آن ها را مثبت و مفید بار بیاورند و برای آینده آماده کنند، متاسفانه بیشتر با مشکلات تربیتی و شخصیتی مواجه می‌کنند.
 
این جامعه شناس با اشاره به اینکه کودکان بدسرپرست ممکن است در خانواده‌های ثروتمند حضور داشته باشند که والدینشان به جای توجه به مسائل عاطفی، تربیتی، بیشتر به خوشگذارنی و میهمانی مشغول هستند،اظهار داشت: این کودکان به لحاظ قانونی سرپرست دارند اما والدینشان به نیاز های آن ها توجه نمی‌کنند. 
 
 
 وی با اشاره به عوامل افزایش کودکان بدسرپرست در جامعه اظهار داشت:افزایش طلاق عاطفی و وقوع طلاق رسمی تاثیر منفی بر روی کودکان دارد و آن ها را در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار می دهد. 
 
این جامعه شناس با اشاره به کودکانی که در خیابان‌ها، پارک‌ها و ایستگاه‌های مترو مشغول به کار هستند،گفت:بهزیستی و شهرداری با تاسیس خانه‌های سبز و اورژانس‌های اجتماعی به منظور کاهش آسیب کودکان ورود کرده‌اند تا وضعیتشان بهبود پیدا کند، اما والدین باید توجه داشته باشند که محیط عاطفی منزل رابه گونه ای فراهم کنند که کودکان به آسیب کشیده نشوند. 
 
 
قرایی مقدم با بیان اینکه کودکانی که سرپرست ندارند مسئولیتشان برعهده دولت است تا ار آن ها در  مراکز خاص نگهداری و بعد از تربیت شغلی و .. آماده زندگی کنند، خاطرنشان کرد: همه‌ی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها از وزارت کشور و شهرداری و قوه قضائیه تا صدا و سیما باید در این زمینه ورود کنند تا این پدیده کم‌رنگ‌تر شود.