آخرین آمار نام نویسی زائران در روز اول ثبت نام حج
حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در رابطه با آمادگی برای برگزاری حج امسال اظهار داشت: در رابطه با بحث مسکن زائران، هتل ها به طور کامل در شهر مدینه و در شهر مکه هم 90 درصد اجاره شده است که تا چند روز آینده 10 درصد باقی مانده کار به پایان می رسد و هیچ جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد، زیرا در سال‌های گذشته هتل های زیادی در کشور عربستان ساخته شده است.
 
وی افزود: در زمینه تغذیه، تدارکات و حمل و نقل کارها رو به پایان است و شرایط کاملا برای حضور زائران در حج امسال فراهم شده است.
 
 
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در رابطه با نحوه طبخ و توزیع غذا در بین زائران در حج امسال گفت: در حج امسال ظرفیت های جدیدی ایجاد شده و  تعدادی از هتل هایی که امسال اجاره شده ظرفیت طبخ غذا به صورت داخلی برای حدود 10 تا 15 هزار نفر در روز را دارند و این موضوع برای ما یک امتیاز است زیرا ظرفیت طبخ غذا در رستوران ها کاهش پیدا می کند  و با توجه به اینکه کیفیت غذا برای زائران مهم است لذا ممکن است تمرکز پخت غذا را به جای یک نقطه در چند نقطه قرار دهیم تا کیفیت افزایش پیدا کند.
 
نماینده ولی فقه در سازمان حج و زیارت بیان داشت: در نخستین روز آغاز ثبت نام زائران، حدود 44 هزار زائر موفق به ثبت نام شدند و از این تعداد بیش از 50 درصد از طریق اینترنت و در منزل ثبت نام کرده اند و این یک رکورد محسوب می شود و هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر شخصی به دلیل بیماری قادر نیست در حج امسال شرکت کند، می تواند نوبت خود را به سال‌های بعد منتقل کند و کسانی که در بانک ها ثبت نام کرده اند در اولویت اول قرار دارند و اگر چنانچه ظرفیت خالی وجود داشته باشد، اعلام می شود.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به انتشار کلیپ سخنرانی یکی از خطبا در فضای مجازی با موضوع هشدار به زائران حج امسال تصریح کرد: اگر کوچکترین مشکلی در حج وجود داشته باشد، اولین کسی که این موضوع را به مردم اعلام می کند بنده خواهم بود؛ به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نمی توانیم مسائل را از مردم مخفی نگه داریم.
 
وی در این باره اضافه کرد: متاسفانه مواردی که در دو سه روز گذشته در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده اشکالات ریشه ای و اساسی دارد، یعنی اصل و پایه مطلب بر اساس یک سری مطالب دروغ و غلط است. من با آن فرد به صورت تلفنی مذاکره کردم و متاسفانه متوجه شدم که وی به هیچ وجه اطلاعات دقیقی در این باره ندارد و به همان مواردی که از طریق فضای مجازی به وی منتقل شده اکتفا کرده‌اند .
 
سرپرست حجاج ایرانی بیان داشت: به وی گفتم که ما قبلا به این موارد پاسخ داده ایم و ما حتی با دشمنان خود نیز باید انصاف را رعایت کنیم. گفتم شما مواردی را به مقامات کشوری نسبت می دهید که عدم اثبات آن حد شرعی دارد و همین افراد در حج میزبان زائران ما هستند و تهدید کردن های این چنینی زیبنده منابر و کشور نیست.
 
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر بیان کرد: بنده از سال 59 در حج بوده ام و با اطمینان می گویم که هرگز در این سال ها چنین هتک حرمتی نسبت به بانوان زائر ایرانی صورت نگرفته و اینگونه حرف ها اهانت به ملت ایران و بانوان با فضیلت ایرانی است. قطعا اینگونه موارد باید پیگیری شود، وی نیز به ما قول داد که اشتباه خود را جبران کند و اگر این اشتباه جبران نشود، ناچاریم که از طریق مراجع قانونی اقدام کنیم.
 
 
وی در رابطه با مراسم برائت از مشرکان گفت: در تفاهم نامه ای که با کشور عربستان امضا شده، آمده است که برگزاری مراسم دعا در محل زائران ایرانی بلامانع است و طبیعی است که این مسأله شامل حال مراسم برائت از مشرکان هم می شود.