گزارش پیرهادی از عملکرد 4 ساله اش

محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته ی نظارت شورای اسلامی شهر تهران، از آغاز دوره ی عضویت خود در شورای شهر تهران یعنی از سال 92، به صورت نظام مند و در هماهنگی با شورایاری ها، هیئت های امنا و معتمدین محلات، مسایل و مشکلات اهالی 227 محله ی شهر تهران را مورد بررسی قرار داده و با ارجاع مشکلات و درخواست های مردمی به شهرداری و سایر نهادها، این مطالبات را پیگیری نموده است.

گزارش رسیدگی به مشکلات مردم در محلات شهر تهران، چند هفته  پیش در جلسه ی شورای شهر توسط محسن پیرهادی ارائه شد. با این وجود، در راستای اطلاع رسانی به عموم شهروندان تهرانی از اقدامات صورت گرفته در 4 سال اخیر، مصاحبه ای با محسن پیرهادی صورت دادیم:

- درباره گزارش آخری که در شورا درباره مشکلات و پیگیری های مناطق و محلات ارائه کردید، بفرمایید نتایج اثرگذار آن چه بود؟ و کدام مناطق دیگر را در دستور کار دارید؟

-با توجه به رویکرد کمیته نظارت که در شورا علاوه بر برنامه ریزی کلان شهری، رسیدگی به مشکلات خرد محلی نیز در دستور کار بوده است، از ابتدای دوره چهارم شورای شهر بازدید از سطح محلات و جلسه با اعضای شورایاری که به عنوان حلقه نخست ارتباط با شهروندان در سطح محلات و بازوی نظارتی مجموعه مدیریت شهری می باشند و همچنین هیئت امنا و معتمدین محلی در کمیته نظارت، جزو اولویتهای برنامه کاری قرار داده شد.

بر این اساس اولین بازدید منطقه ای در 17/11/92 از محلات شهر ری صورت پذیرفت و در این مدت مشکلات و خواسته های شورایاری، هیئت امنا و اهالی در سطح کثیری از محلات شهر تهران پیگیری و اقدام گردید.

با شروع دوره چهارم شورایاری های محلات شهر تهران، مجدداً با دبیران شورایاری کلیه 354 محله شهر تهران مکاتبه بعمل آمد و طی جلسات کارشناسی مشکلات 227 محله در حوزه های عمران، حمل و نقل و ترافیک، شهر سازی، خدمات شهری و فضای سبز، اجتماعی و فرهنگی، سایر نهادهایی همچون حوزه های آب، برق، گاز، انتظامی و مباحث بودجه ای به صورت آیتمی بررسی و خواسته ها و مشکلات در این حوزه در سه سطح برنامه ریزی اعم از کوتاه مدت یا خرد، بلند مدت یا کلان و میان مدت، دسته بندی گردید و به منظور رفع مشکلات بیش از 2000 مکاتبه با شهردار تهران، معاونتها و سازمانهای تابعه شهرداری و دستگاههای ذی ربط همچون فرماندهی انتظامی، اداره برق، آب و ... بعمل آمد.

در ماه های گذشته در مرحله اول گزارش بررسی مشکلات در 112 محله شهر تهران در صحن شورا ارائه گردید، که در این روند به صورت میانگین قریب به 60 درصد مشکلات محلی در سطح محلات رفع گردید و پاره ای از مشکلات همچون تملک املاک به منظور تعریض معابر و احداث مجموعه های فرهنگی و ورزشی و یا احداث مساجد و... نیز که نیازمند بودجه ریزی و تخصیص کد ردیف بودجه بود طی مکاتباتی به معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری و کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تهران منعکس گردید که شماری از موارد در بودجه سال 96 قرار گرفت و شماری دیگر نیز باید پس از بررسی و اولویت بندی در بودجه ریزی سالهای آتی شهرداری لحاظ گردد.

و هم اکنون نیز گزارش تحلیلی و آماری بررسی مشکلات در 227 محله تهران آماده ارائه در صحن شورا می باشد.

طبق بررسی های کارشناسان کمیته نظارت، احداث مجموعه های ورزشی چند منظوره با میانگین درخواست بیش از 78 درصد جزء اولویت درخواست محلات بوده است، در حوزه حمل و نقل، افزایش و احداث خطوط مترو، اتوبوسرانی، BRT دارای میانگین 55 درصد بوده که در این میان مناطق 21، 22 و 16 این مورد را بیشتر از سایر مناطق مطالبه نموده اند، در حوزه خدمات شهری، افزایش احداث بوستانها دارای میانگین فراوانی 57 درصد بوده و بیش از 71 درصد محلات خواستار افزایش امنیت اجتماعی در سطح محلات بوده اند.

- به نظر شما در این دوره به مشکلات کدام مناطق بیشتر توجه شد؟

در کمیته نظارت، سعی بر این داشته ایم که کلیه محلات سطح شهر را پوشش دهیم با این حال اولویت کاری در کمیته نظارت رسیدگی و رفع مشکلات محلات جنوبی شهر و محلات کم برخوردار در شهر تهران بوده است. به طوری که اولین بازدید میدانی از محلات شهر ری صورت گرفت و همچنین بررسی مشکلات و خواسته های محلات جنوبی و کم بضاعت به صورت جامع انجام شده به طور نمونه از مجموع 43 محله از مناطق  16 و 19 و 20که از مناطق جنوبی شهری باشند، خواسته های 40 محله به صورت جامع بررسی گردید.

محلات مناطق 9، 17، 15 در حال پیگیری به منظور احصاء مشکلات و تحلیل خواسته های اهالی و شورایاری است و در سایر مناطق در مجموع اقدامات مؤثر صورت گرفته است.

به نظر شما سطح توقع مردم از شهرداری به چه حدی رسیده؟

مطالبات شهروندان از شهرداری و مجموعه مدیریت شهری ارتقاء پیدا کرده و درخواست شهروندان از شهرداری بسیار فراتر و جامع تر از گذشته شده است که این امر می تواند گویای ارتقاء عملکرد مجموعه مدیریت شهری باشد.

هم اکنون سرعت احداث خطوط مترو در شهر تهران در رده های برتر جهانی است، سرانه فضای سبز شهر تهران به 16/7 متر مربع رسیده است و  تحقق احداث 500 زمین چمن مصنوعی 104 مجموعه ورزشی آبی، 243 مجموعه ورزشی غیر آبی به ثمر نشسته و بسیاری از زیر ساخت های شهر را شاهد بوده ایم که این مسئله نشانگر شاخصه های مثبت و مؤثر شهرداری و مجموعه مدیریت شهری می باشد.