تهران رکورددار  ابتلا به بیماری‌های التهاب روده

همایون واحدی در نشست خبری که در آستانه برگزاری هفته سلامت گوارش برگزار شد، اظهار داشت: عوامل متعددی ممکن است در بروز بیماری التهاب روده مؤثر باشد و در این زمینه نقش‌آفرینی کند چرا که با گسترش شهرنشینی و تراکم شهرها همچنین تغییر سبک زندگی نسبت به گذشته شاهد افزایش آمار این بیماری بوده‌ایم.

وی افزود: تحرک کم، مصرف‌ غذاهای نامناسب، چاقی، مانده شدن غذا در یخچال و استعمال دخانیات می‌تواند با ابتلا به بیماری التهاب روده ارتباط داشته باشد. البته باید توجه داشت که این بیماری یک بیماری مزمن بوده و معمولاً خوش‌خیم است.

دبیر هفته سلامت گوارش ادامه داد:  از طریق دارو می‌توان این بیماری را کنترل کرد البته به شرطی که بیماران نسبت به این بیماری آگاهی داشته و توصیه‌های پزشک را مدنظر قرار دهند. همچنین هرچه زودتر این بیماری درمان شود عوارض ناشی از آن نیز کمتر خواهد شد.

واحدی با بیان اینکه اختلال در سیستم عملکرد ایمنی بدن می‌تواند سبب بروز این مشکل شود، گفت: بر همین اساس سیستم ایمنی بدن به سلول‌های روده حمله کرده و آن را از بین می‌برد لذا یک بیماری خودایمنی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در بررسی 17 تا 18 استان مشخص شده که استان‌های تهران، رشت، مازندران، گیلان، شیراز و خراسان بیشترین آمار مبتلایان به التهاب روده را داشته‌اند از طرفی این بیماری از سمت غرب کشور گزارش نشده و کمتر بوده است.

دبیر هفته سلامت گوارش گفت: آب و هوا از جمله آلودگی، گردوخاک و عوامل دیگر در بروز عوامل مساعدکننده این بیماری نقش دارند و از بحث ژنتیک نیز در این زمینه نباید غافل ماند. البته به طور کلی و با هر علتی که این بیماری ایجاد شود باید تشخیص و درمان به موقع برای آن صورت گیرد.